Nya järnvägstunneln ska bidra till ökad turtäthet för all tågtrafik på Västkustbanan.
I juli invigde Trafikverket den nya järnvägsförbindelsen Varbergstunneln under Varberg. Projektet i sin helhet består av nio kilometer dubbelspår mellan Varberg och orten Hamra, en tre kilometer lång tunnel under staden, ett nytt stationsområde, plattformar i nedsänkt läge, en ny godsbangård samt fem nya broar.
Tunneln öppnades för tågtrafik den 14 juli och kommer att öka kapaciteten på Västkustbanan.
— Infrastrukturprojektet Varbergstunneln kommer att bidra till en ökad turtäthet för både gods- och persontåg, öka den tekniska kapaciteten och tillåta högre hastigheter på banan för att möta den ökande efterfrågan på järnvägen, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef Stora projekt Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Tågtrafiken har tidigare passerat genom Varberg centrum ovan jord och de gamla järnvägsspåren har fungerat som en fysisk barriär mellan centrum och havet. När tågtrafiken nu kan passera under jord genom den nya Varbergstunneln ökar man säkerheten för stadens cyklister, bilister och gående samt möjliggör för ökad byggnation av staden ut mot havet.