Liberala politiker kritiska till att ostkusthamnen med dess infrastruktur inte utnyttjas fullt ut.
Liberalerna Jan Jönsson, oppositionsborgarråd i Stockholms stad, och Peter Öberg, ledamot i Stockholms Hamnars styrelse, efterlyser konkreta åtgärder för att stärka sjöfartens roll i godstrafiken. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver de att det mesta av godset fortfarande går med lastbil genom ett redan ansträngt vägnät i Mälardalen — detta trots att miljardbelopp investerats i Norvikshamnen.
De framhåller att Norvik är byggd för att ta emot stora oceangående fartyg, järnvägen är inkopplad på stambanan, och Mälarens hamnar står redo, men ändå används inte infrastrukturen fullt ut.
Enligt politikerna landar istället mycket av godset i Göteborg och transporteras med lastbil till östra Sverige, vilket de anser är ”ineffektivt, dyrt och dåligt för klimatet”.
– Vi har byggt Sveriges modernaste djuphamn och sen låter vi godset rulla därifrån med lastbil. Det är både ineffektivt och klimatmässigt oförsvarbart. Det krävs politiska beslut som gör sjöfarten mer lönsam och tillgänglig, säger Jan Jönsson (L).
Liberalerna föreslår bland annat att ett ekobonussystem införs för företag som väljer sjövägen, att hamnavgifterna i Norvik tillfälligt sänks, samt att Mälarens hamnar anpassas för mindre fartyg och pråmar. De anser också att det behövs fler omlastningsterminaler och ett avgiftssystem som inte missgynnar korta, miljövänliga sjötransporter.
Dessutom vill de se ett nationellt mål för hur stor andel av godset som ska gå sjövägen till 2030.
– Det handlar inte om att ersätta lastbilen helt, utan om att använda varje transportslag där det gör mest nytta. Vi har alla förutsättningar att skapa en grön godskorridor genom Norvik och Mälaren, men det kräver politisk vilja, säger Peter Öberg (L).