Fartyg med avgasreningsanläggningar för tjockolja, så kallade skrubbrar – släpper ut för mycket föroreningar via tvättvattnet från skrubbern. Det anser svenska myndigheter som vill skärpa kraven på fartyg med skrubbrar.
1 januari i år skärptes reglerna för fartygsbränsle så att det i många farvatten så att det numera bara är tillåtet att för fartyg att köra på högsvavlig bunkerolja ifall de är utrustade med avgasrening med så kallad skrubber.
Skrubber tvättar med hjälp av vatten bort svavel ur avgaserna. Svaveln som renas bort från avgaserna i skrubbern hamnar istället i tvättvattnet, vilket även innehåller bland annat tungmetaller, aromatiska kolväten och kväveoxider. Trots detta tillåter reglerna att fartyg får släppa ut tvättvattnet från skrubbern i havet.
Regelskärpningen har medfört att det installeras skrubbrar på allt fler fartyg.
Antalet skrubbrar ökar och därför anser Havs- och Vattenmyndigheten och Transportstyrelsen att utsläppsregleringen av tvättvatten från skrubbrar bör skärpas.
– Vår och Transportstyrelsens rapport visar att tvättvatten från skrubbrar är en källa till tungmetaller, aromatiska kolväten och övergödande kväveoxider. Den slutsats vi drar är att utsläpp av tvättvatten från skrubbrar bör regleras, säger Fredrik Lindgren, utredare vid havsmiljöenheten vid Havs- och Vattenmyndigheten.
Pierre Kjellin
Tel: 070-334 50 09