Mot slutet av nästa år väntas en detaljrik rapport från den kommitté som nu tillsatts för att utreda hur en avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar skulle kunna införas.
Planerna på den avståndsbaserade vägslitageskatten, även kallad kilometerskatt, rullar vidare på sin långa resa mot förverkligande. Senast den 9 december 2016 ska utredningen vara klar. Den socialdemokratiskt ledda regeringen vill införa skatten bland annat i syfte att lastbilstrafiken ska bära en större del av vad regeringen anser vara dess samhällskostnad, och att transportörer ska få skäl att flytta väggods till järnväg och sjöfart.
Ett utkast till förslag om kilometerbaserad skatt kom från en vägskatteutredning redan 2004, och frågan har sedan puttrat i ett antal analyser och utredningar. Nu faller det på två tjänstemän att utgöra den kommitté som bära den till nästa nivå. Den tidigare rättschefen Vilhelm Andersson blir ordförande, med chefsrådmannen Johan Sanner som ledamot.
Till de många aspekter som utredarna har att sammanställa hör effekterna för regioner och branscher, vilka vägsträckor som ska omfattas, hur sträckmätningen ska genomföras tekniskt samt vem som ska ta betalt och hur.
Hur den nya vägskatten kan tas ut begränsas på vissa sätt av EU-direktiv med namn som Eurovinjett, EFC och EETS.