Tre dagar före Norges nationaldag – tog hamnen i Drammen några mil sydväst om Oslo emot det största fartyget någonsin. Vägen dit bjöd bland annat på en knivig passage.
Morgonen den 14 maj anlöpte Korea-flaggade Morning Lady hamnen i Drammen, rapporterade Norges public service-TV NRK, som fick följa med fartyget den sista biten då det assisterades av en lots. Med sin längd på 232 meter och en bredd på 32 meter och sin last på cirka 6 500 bilar är hon ett av världens största biltransportfartyg.
Vägen från öppet hav (Skagerrak) och in till Drammens hamn går via Oslofjorden och sedan in i den smalare Drammensfjorden, och i den sistnämnda måste fartygen passera ett cirka 200 meter brett sund – Svelvikstrømmen.
Svelvikstrømmen har en av Norges starkaste tidvattenströmmar. Dessutom pågår i år snösmältningen alltjämt för fullt i bergen längre upp på land, vilket gör tidvattenströmmen genom Svelvikstrømmen starkare än vanligt. För ett fartyg av Morning Ladys storlek gäller det därför att, på vägen in mot Drammens hamn, ta sig igenom det smala sundet vid Svelvik innan det blir högvatten. Under snösmältningen kan tidvattenströmmen genom Svelvikstrømmen vara så stark som 4-6 knop, berättar Thomas Høvik som lotsade fartyget in genom Oslofjorden och Drammensfjorden.
Därför hade lotsen Thomas Høvik, som hade uppdraget att lotsa Morning Lady in till Drammens hamn, övat uppdraget i flera timmar i en fartygssimulator i Horten söder om Oslo hos Universitet i Sørøst-Norge.
– Det värsta som kan hända är stopp i maskin eller fel på styrningen, sade Thomas Høvik i en intervju med NRK inför lotsningsuppdraget.
Se filmer och bilder från biltransportfartyget Morning Ladys passage genom Svelvikstrømmen: