Godsvolymerna fortsatte – trots stora störningar i de globala godsflödena på grund av covid19-pandemin – att utvecklas i positiv riktning i Sveriges största hamn under första halvåret i år. Allt mer av godset till hamnen kommer också på järnväg.
I Göteborgs Hamn, som är Skandinaviens största, hanterades 411 000 containrar (tjugofotscontainrar) under första halvåret i år.
Containergodset fraktas i allt större utsträckning till och från Göteborgs hamn på järnväg. Förklaringen är både tillväxt i den befintliga trafiken och nya järnvägsburna godslinjer som tillskapats under våren. Under första halvåret i år var ökningen av järnvägsburet containergods 11 procent, och för andra kvartalet 19 procent. Under andra kvartalet var andelen järnvägsburet containergods till och från hamnen hela 70 procent, vilket är all time high för Göteborgs hamn och en andel som enligt Göteborgs Hamn kan vara den högsta som presterats i en internationell storhamn.
– Det är en exceptionell siffra i absolut världsklass. Det är ett kvitto på att vi har ett extremt välfungerande järnvägskoncept som varuägarna uppskattar och som vi fortsätter att utveckla. Och ju mer gods vi lyckas flytta från väg till järnväg, desto bättre är det för klimatet, säger Göteborgs Hamn AB:s vd Elvir Dzanic i ett uttalande till media.
Även godsvolymerna i Göteborgs hamns inomeuropeiska roro-trafik ökade med 14 procent under första halvåret i år. Samtliga destinationer i Tyskland, Benelux-länderna och Storbritannien har en positiv utveckling.
Energiprodukter är det enda godsslag i Göteborgs hamn som inte ökade under första halvåret i år. Under perioden minskade volymerna med 17 procent till 9,8 miljoner ton produkter. Volymerna var ovanligt höga under första halvåret 2020 med låga oljepriser, medan samma period i år har präglats av minskad efterfrågan, turbulens på världsmarknaden och ökade priser.