Trots att regeringen i sin infrastrukturproposition, som presenterades nyligen, ökar anslaget till underhåll av väg och järnväg så är det för lite, menar Näringslivets Transportråd.
Den 16 april presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljö- och klimatminister Per Bolund regeringens infrastrukturproposition. Den innehöll ökad tilldelning till underhållet av vägar och järnvägar.
Trots mer pengar till väg- och järnvägsunderhållet så räcker det inte för att ens bibehålla skicket på de svenska väg- och järnvägsnätet, menar Näringslivets Transportråd:
– Näringslivets Transportråd ser positivt på att regeringen vill förstärka underhållet på väg och järnväg. Tyvärr kommer inte heller den idag presenterade satsningen på underhåll att räcka till att ta igen det eftersläpande underhållet utan underhållsskulden kommer att växa och vara större i slutet av planperioden än idag, säger Näringslivets Transportråds ordförande Jenny Larsson i en kommentar till media.
På Näringslivets Transportråd pekar man också på att infrastrukturpropositionen inte innehåller några medel till nya isbrytare:
– Det är en besvikelse att investeringen i nya isbrytare inte har behandlats i infrastrukturpropositionen. Behovet är brett uppmärksammat och noterat av transportköpare, transportnäringen och politiker i alla partier. Farleder som hålls öppna året om genom en icke avgiftspåverkande isbrytning är helt avgörande för stora delar av industrin och handeln i Sverige. Det påverkar inte bara de nordligare regionerna och de svenska basnäringarna utan företag i hela landet, säger Jenny Larsson.