Förutom allt mänskligt lidande får kriget i Ukraina även stora konsekvenser för transportbranschen. Fraktbolag pausar verksamheter, hamnar stänger och lastbilsförare sitter fast i köer i Ukraina.
Till följd av kriget i Ukraina och av omsorg för sina anställda pausar globala fraktkbolag sina verksamheter i Ukraina. Ett exempel är DB Schenker, vars talesperson säger följande till logistiksajten The Loadstar:
— Vi följer situationen ytterst noga. Våra tankar är hos våra ukrainska kollegor. Det viktigaste just nu är säkerheten för våra cirka 90 anställa i landet. Vi har pausat vår logistikverksamhet i Ukraina och uppmanat våra anställda att hålla sig hemma.
Högre bränslepriser
Priset på råolja har för första gången sedan passerat 100-dollarsgränsen, och många i branschen — däribland den svenska drivmedelsorganisationen Drivkraft Sverige — förväntar sig högre bränslepriser. En talesperson för en europeiskt åkeri har uppgett till The Loadstar att ”det höga bränslepriset har redan börjat påverka vilka uppdrag vi kan och inte kan ta oss an”.
Den internationella transport- och åkeriorganisationen IRU (International Road Transport Union) uppger att man följer situationen noga och varnar åkerier från att genomföra några planerade aktiviteter till eller från regionen.
— Vi rekommenderar att man följer vår uppmaning om detta tills det kommer ett officiellt uttalande om huruvida det är möjligt att ta sig in i och ut ur landet, säger John Kidd, public affairs-rådgivare vid IRU, där man redan i fredags den 25 februari rapporterade om att minst 12 000 lastbilsförare sitter fast i Ukraina och den närliggande regionen.
Stängda hamnar
Vidare är Ukrainas hamnar i Svarta havet stängda, vilket bland annat påverkar rederijätten Maersk. Företaget meddelade i torsdags att man stoppar alla anlöp till Ukraina till slutet av februari och att man har stängt sitt kontor i Odessa.
EU har beslutat att förbjuda allt ryskt flyg i unionens luftrum, och sedan tidigare har bland annat SAS ändrat sina rutter och upphört att flyga över Ukraina.
På måndagsmorgonen den 28 februari meddelade även fordonskoncernen AB Volvo att man tillfälligt stoppar sin produktion och försäljning i Ryssland.
— Vi tar inte emot inkommande gods. Produktionen upphör tillfälligt i fabriken och detsamma gäller försäljningen i Ryssland, säger AB Volvos presschef Claes Eliasson till Dagens industri.