REPORTAGE. Strax efter efter att tyska intralogistikföretaget Gebhardt hade öppnat kontor i Sverige slog pandemin till — något som skulle visa sig ge en extra boost åt nyetableringen.
— Först blev man förstås livrädd, säger Gebhardt Nordics vd Sebastian Lundh när han tänker tillbaka på företagets svenska etablering hösten 2019 och på pandemiutbrottet med efterföljande lockdown bara ett halvår senare.
Han tillägger:
— Vi hade precis haft en haft en jättebra mässa i Göteborg och satt med en rad förfrågningar. Nu undrade man hur marknaden skulle reagera. Men det blev ju en jäkla boom, säger Sebastian Lundh när han nu blickar tillbaka på de fyra gångna åren.
Hösten innan pandemin slog till hade Sebastian Lundh tackat ja till att bli country manager och starta upp en svensk filial i Mölndal utanför Göteborg åt den tyska koncernen Gebhardt Intralogistics Group — ett familjeägt företag som tillhandahåller automationslösningar och intralogistikprodukter åt såväl industri som handel, sjukvård och distributionscentraler.
Stora framgångar
Företaget grundades 1952 i staden Sinsheim — som ligger mellan Frankfurt och Stuttgart — av makarna Gebhardt. Redan från starten fick man stora framgångar med en maskin som automatiserade hanteringen av kol, sten och liknande produkter. Fortfarande sker i princip all tillverkning i samma lilla stad, där också huvudkontoret alltjämt är beläget, och man är idag en etablerad aktör inom den internationella intralogistiksektorn med kontor i flera länder världen över.
Fram tills för fyra år sedan saknade man dock representation i Norden.
— Jag jobbade då som försäljningsansvarig på ett företag i Borås som heter OCS Overhead Conveyor System, som är stora i Norden och där jag hade 50 kollegor. Så visst var det lite skrämmande när jag fick chansen att starta upp Gebhardts verksamhet här i Sverige helt på egen hand, men också kittlande och spännande.
Getingbo
Enligt Sebastian Lundh var koncernen väl medveten om att intralogistikmarknaden i Sverige och övriga Norden är ett getingbo, med stora aktörer som bland annat Knapp, Swisslog och TGW.
— För att lyckas slå sig in på en sådan etablerad marknad gäller det att som ny aktör vara extra lyhörd än ens konkurrenter, som kanske har funnits här i 15-20 år. Det gäller att lyssna på lite fler förfrågningar, att vara lite mer flexibel och att kanske ta sig an lite mindre projekt där man kan se möjligheten och potentialen i kundens fortsatta automationsresa, säger Sebastian Lundh.
Strategin tycks ha varit klok, för sedan etableringen 2019 har Gebhardt Norden genomfört flera stora automationsprojekt — däribland Alligo i Örebro, Würth i Norge, Etra i Finland samt Clas Ohlson i Insjön och kökstillverkningsföretaget Nobia i Jönköping.
Nämnda Nobia är ihop med industriproduktföretaget Etra i Finland de största projekten hittills.
— Hos Nobia tar vi till exempel hand om alla mellanlager till produktionen, vi har bland annat levererat kranlager, boxlager, inbound, outbound, packautomation, lättgodslager med conveyorsystem… ja, det är ett stort projekt med flera separata lösningar.
Även mjukvaruprodukter
Gebhardt tillhandahåller alla slags intralogistikprodukter, vare sig det gäller lättgods eller tunggods, och man erbjuder förstås också mjukvaruprodukter i form av WMS:er och WCS:er.
— Ja, absolut. När vi till exempel levererar lagerlösningar i form av pallkranar, shuttlar och så vidare så behöver man använda sig av vårt Gebhardt Storeware, men vi kan också göra ett interface mot ett övergripande befintligt WMS — det beror på projektet och vad kunden efterfrågar.
För att ytterligare förstärka kapaciteten när det gäller mjukvarulösningar köpte koncernen nyligen upp det svenska WMS/WCS-företaget Else, som i likhet med Gebhardts svenska verksamhet är beläget i Mölndal utanför Göteborg.
— Det är ett stort och jätteduktigt bolag med många fina kunder. Det är helt rätt steg för oss att ta, säger Sebastian Lundh och förklarar att Else kommer att arbeta åt hela Gebhardt-koncernen.
— Förutom att Else kommer att jobba för både oss här i Sverige och Norden kommer de också att arbeta globalt åt hela Gebhardt-koncernen. Dessutom har de förstås redan många befintliga kunder som de kommer att fortsätta arbeta åt.
Extra lyckosamt
Som nämndes inledningsvis gav pandemiutbrottet i början av 2020 en extra skjuts åt Gebhardts svenska etablering. Visst gynnades intralogistikbranschen som helhet under pandemiåren av e-handelns kraftiga expansion och den snabbt växande automationsbranschen, men kanske var det extra lyckosamt för en nykomling som Gebhardt Nordic.
— Ja, visst var det så. Våra etablerade konkurrenter kanske inte alltid kunde hantera alla förfrågningar de fick, samtidigt som vi med vår koncern i ryggen hade både muskler och möjligheter att såväl agera som leverera på de förfrågningar vi fick. Så med facit i hand var det absolut rätt läge för oss att starta upp här i Norden, säger Sebastian Lundh och beskriver utvecklingen de senaste åren vad gäller orderingången:
— 2023 hade vi en order intake på lite drygt 320 miljoner kronor och året dessförinnan låg den på cirka 250 miljoner. Så de senaste två åren har varit helt fantastiska, samtidigt som även 2024 har börjat bra.
Visserligen är omsättningen för det svenska dotterbolaget på en fortsatt blygsam nivå — år 2022 landade den på 3,5 MSEK — men enligt Sebastian Lundh säger inte det så mycket om tillväxten i deras verksamhet.
— Nej, omsättningen går hand i hand med tidpunkten då vi lämnar över ett projekt. Och ju större projekt man arbetar med desto längre tid tar det givetvis innan det återspeglar sig i omsättningen.
Kraftigt ökad orderingång
Även på koncernnivå har orderingången ökat kraftigt de senaste åren. Enligt Sebastian Lundh har koncernen nu en orderingång på motsvarande cirka 6 miljarder kronor, samtidigt som omsättningen för koncernen under de senaste fyra åren har gått från motsvarande 900 MSEK och 500 anställda att till idag ligga på motsvarande cirka 2,5-3 miljarder SEK och lite över 1 000 anställda.
Antalet anställda har förstås ökat även i Sverige. Från att ha varit en enda anställd — det vill säga Sebastian Lundh själv — är man idag tolv medarbetare på det svenska kontoret. Personalen består av projektledare, solution designers, software engineers plus två servicetekniker.
— Vi har en bra pipeline med förfrågningar som vi jobbar på och vi känner oss bra rustade för framtiden. Visst, den rådande konjunkturen gör att det är svårt att veta hur 2024 blir. Men i och med att vi arbetar mot så många olika sektorer har vi inte märkt av nedgången så mycket ännu, säger Sebastian Lundh, vd för Gebhardt Nordic och avslutar:
— Och skulle 2024 mot förmodan bli ett lugnare år vad gäller orderingången är det inget som skadar oss, snarare tvärtom — då får vi möjlighet att bygga vidare på vår organisation, vårt team och vår verksamhet och bli ännu starkare.
FAKTA GEBHARDT NORDIC
– Vad: Tillhandahåller intralogistikprodukter och automationslösningar med tillhörande mjukvara. Svenskt dotterbolag till Gebhardt Intralogistics Group.
– Marknader: Ansvarar för Sverige, Norge och Finland
– Placering: Mölndal
– Omsättning: Ca 3,5 MSEK (2022)
– Antal anställda: 12
FAKTA GEBHARDT INTRALOGISTICS GROUP
– Vad: Global koncern som tillhandahåller intralogistikprodukter och automationslösningar med tillhörande mjukvara. Moderbolag till Gebhardt Nordic.
– Placering: Huvudkontor i tyska Sinsheim. Har ett flertal kontor i Tyskland samt i UK, Nederländerna, Schweiz, Österrike, Danmark, USA mm.
– Omsättning: Motsvarande ca 2,5-3 miljarder kronor
– Antal anställda: Strax över 1 000