Mängden bussgods var nästan lika stor 2011 som fyra år tidigare. Ändå målar myndigheten Trafikanalys en tämligen dyster bild av bussgodsets utveckling på sistone. Kan ehandeln hålla transportslaget under armarna trots att bussbolagen ersätter bagageutrymme med säten?
Bussfraktat gods är i Sverige praktiskt taget detsamma som Bussgods. Och det är med hjälp av ingående statistik från företaget som Trafikanalys har levererat en lägesrapport från området, på uppdrag av regeringen.
Drygt 22 400 ton gods färdades med bussar under 2011, konstaterar myndigheten. Det motsvarar 0,6 procent av mängden brev och paket i landet. Jämfört med tre år tidigare, 2008, var det 16 procent mindre. I antal försändelser var minskningen ännu större: 21 procent. Den genomsnittliga vikten per försändelse gick alltså upp.
Vidgar man jämförelsen till att omfatta även 2007 så ser trenden möjligen mindre skrämmande ut för den som värnar om sitt bussgods. Då var bussgodsvolymen cirka 22 600 ton, det vill säga bara 1 procent större än 2011. 2008 var alltså ett starkt tillväxtår.
I rapporten nämns Länstrafikbolagens upphandlingskriterier som en möjlig bidragande orsak till nedåtgående utveckling. När de köper kapacitet av bussbolagen till lägsta möjliga pris prioriteras säten framför last. Antal linjer med lastutrymme minskar och bidrar till att tjänsten urholkas.
Visst hopp står trots allt till den växande ehandeln. Bland annat marknadsför sig Bussgods gentemot användare av begagnatsajten Blocket, där sju av tio svenskar varje år genomför affärer.
Det är i glesbygdslänen som bussgodset står starkast som fraktmetod. Här görs de största vinsterna på att passagerar- och godstransport kan samordnas på de glesa turerna. Allra flitigast används tjänsterna av Norrbottensborna. Av Sveriges 521 bussgodsstationer och ombud ligger bara 2 i Stockholm län.