Det totala antalet containrar med svenskt import- eller exportgods som fördröjs på fartyg och i hamnar i samband med Hanjins konkurs är antagligen fyrsiffrigt, bedömer Niclas Anderson, ansvarig för sjöexporten hos DB Schenker i Sverige.
Niclas Anderson framhåller att han bara gör en spontan grov uppskattning, som svar på Transportnytts fråga.
– I Sverigeperspektivet kan det mycket väl handla om flera tusen containrar om man räknar både import och export, om man gör en gissning utifrån Hanjins marknadsandel. Sedan kan det tillkomma en del som andra rederier låter gå på Hanjins fartyg genom samarbeten, säger Niclas Anderson.
Liksom en stor del av världens speditionsföretag har hans egen organisation de senaste dagarna ägnat mycket kraft åt att skaffa sig överblick över vilka kunder som berörs, och med avseende på vilket gods. De komplexa värdekedjorna i branschen gör att det inte är helt snabbt gjort, men Niclas Anderson tycker att hans helhetsbild nu börjar bli ganska klar.
– Det är en hel del gods som ligger i transit på fartygen, och en del också i hamnarna. Det finns en osäkerhet hos kunder och vi försöker få grepp om vilken omfattning det har. Det är ingen som vill utföra något med godset innan de vet att de får betalt, så det här kommer att påverka alla som har last på de här fartygen, säger Niclas Anderson.
De som berörs kan behöva räkna med såväl förseningar som fördyringar, tror han.
– Det kan handla om veckors fördröjning i godset vi inte kommer åt. Visst gods är i moment 22.
Olika kunder, och olika enskilda containrar, kan beröras olika hårt. Det kan hänga på formen av transportkontrakt i enskilda fall, och på var i transportkedjan containern råkat befinna sig.
– Ta APM:s containerterminal här i Göteborg som exempel: Godset ligger kanske där enligt ett depåavtal som inte längre är giltigt efter konkursen. För att lyfta containern behöver APM säkerställa att de får betalt.
Såväl stora som små företag berörs, enligt Niclas Anderson. Vissa, som abonnerat plats just hos Hanjin, berörs kanske hårdast. Andra kan exempelvis vara exponerade mot problemen genom att de har upplägg med omlastning i Rotterdam, en hamn där Hanjin stått för mycket trafik.
Alexander Kristofersson