Stor del av den tidigare enkelspåriga järnvägen till och från hamnen är nu dubbelspårig.
Göteborgs hamn är som bekant Nordens största hamn och ett centralt nav för den skandinaviska godstrafiken. Hamnbanan är i sin tur järnvägslänken som gör det möjligt för godstrafik från hela Norden att nå hamnområdena i Göteborg via räls.
Efter att tidigare varit enkelspårig har den nästan 10 kilometer långa hamnbanan nu byggts ut så att ungefär hälften har blivit dubbelspårig. En del av den dubbelspåriga sträckan har grävts ned i en tunnel.
Utbyggnaden till dubbelspår innebär att fler tåg kan trafikera sträckan och att mer gods kan flyttas över från vägburna lastbilstransporter till godståg. Dessutom förbättrar det säkerheten för godstrafiken och möjliggör stadsutveckling längs den sträcka där godset tidigare fraktades ovan jord.
Sedan december är den dubbelspåriga tunneldelen av hamnbanan öppen för trafik på bägge spåren, efter att de sista arbetena i tunneldelen färdigställts.
— Det har varit en riktig utmaning att bygga spåret i kallt klimat men nu är arbetena färdiga, kommenterar Jasenka Kurspahic, Trafikverkets delprojektledare för de tekniska installationerna i hamnbanans tunneldel.