TT-Lines nyrenoverade fartyg Marco Polo kommer huvudsakligen att trafikera linjen Trelleborg – Klaipėda i Litauen med fyra avgångar per vecka.
– Marco Polo ersätter inte något annat fartyg, utan är ett nytillskott, säger Eva Jönsson som är pressansvarig på TT-Line. Vi kommer med början denna vecka att ha fyra avgångar i veckan i vardera riktningen, jämfört med tidigare en gång i veckan. Det är alltså en kraftig ökning av transportkapaciteten.
Nyrenoverade Marco Polo har kapacitet för 215 passagerare, 1 780 lastmeter fördelat på tre lastdäck med upp till sju spår och maxhöjd 4,90 m. Färjan kommer huvudsakligen att trafikera linjen till Klaipėda i Litauen.
Marco Polo har tre bildäck, ett däck med hytter och allmänna utrymmen samt ett separat besättningsdäck. Passagerarna har tillgång till 80 hytter samt vilstolar, en cafeteria-restaurang, en reception med ombordshop, panoramalounge och barnhörna.
Marco Polo är utrustad med en skrubber som renar svaveloxider och partiklar från rökgaserna för att följa de internationella IMO-kraven. Färjan har även fått en andra bogpropeller för att bli lättare att manövrera.
Södra Östersjöns transportmarknad växer starkt. Även Trelleborgs Hamn gagnas av detta och ser därför i ett pressmeddelande mycket positivt på TT-Lines utveckling med en färja mellan Trelleborg och Litauen som stärker korridoren ytterligare. TT-Line har nu totalt sju färjor i trafik i Trelleborg till och från Tyskland, Polen och Litauen. Trelleborg är därmed Skandinaviens största rorohamn.
Ropax fartyget Marco Polo togs i bruk i april 1993 och byggdes på det holländska varvet van der Giessen-de Noord. Efter att ha trafikerat Medelhavet döptes fartyget till Marco Polo och togs ifjol in för renovering på varvet Remontowa i Gdansk.