Var är alla järnvägsutspel från valrörelsen, undrar Näringslivets transportråd efter att ha läst budgetpropositionen. Och föreningen opponerar sig särskilt mot den kommande vägslitageavgiften.
Den rödgröna regeringen kunde ha levererat mer, anser Näringslivets transportråd, intresseföreningen för Sveriges stora köpare av transporttjänster. Transportrådet ser positivt på att järnvägsunderhållet ökas med 1,24 miljarder kronor per år under mandatperioden, men saknar de 10 miljarder för planperioden 2014–2025 som Socialdemokraterna hade med i ett stort utspel om järnvägen före valet.
Att banavgifterna på järnvägen ska höjas är dels något som strider mot vad S och MP har sagt före valet, enligt Näringslivets transportråd, och dels något som är orimligt utifrån att det ännu inte föreligger några underhållsåtgärder som motiverar dem.
Särskilt stör sig Transportrådet på beskedet i budgetpropositionen att regeringen omedelbart och skyndsamt påbörjar arbetet för att under mandatperioden införa avståndsbaserad vägslitageskatt. Regeringen skriver samtidigt att ”Sveriges geografi understryker transportsystemets betydelse för näringslivets konkurrenskraft”, vilket får Näringslivets transportråd att tala om dubbla budskap.
”När transporterna fördyras förstärks en av Sveriges största konkurrensnackdelar, avstånden, ytterligare. Särskilt hårt drabbas svensk råvarubaserad spetsindustri i branscher som är stora köpare av vägtransporter och med verksamhet på platser där alternativa transportmedel saknas”, skriver föreningen i ett pressmeddelande.