Underhållet av vägnätet i Sverige är redan idag eftersatt och på Transportföretagen har man gjort en uppskattning av hur mycket den så kallade underhållsskulden är år 2030 – om inte budgeten för vägunderhållet ökas på.
Branschorganisationen Transportföretagen har låtit konsulten Kristin Eklöf räkna på både dagens underhållsskuld (kostnaderna för att jobba ikapp det eftersatta vägunderhållet) och hur underhållsskulden skulle växa till år 2030 om inte ytterligare medel tillförs vägnätet.
I analysen definieras underhållsskulden som kostnaden för att åtgärda de vägar som är i mycket dåligt skick. Dagens underhållsskuld är enligt Kristin Eklöfs beräkningar 19,7 miljarder kronor. Om inte ökade resurser tilldelas vägunderhållet beräknas skulden växa till närmare 42 miljarder kronor 2030.
För att vägnätet inte ska fortsätta förfalla krävs det enligt Kristin Eklöfs beräkningar att det årliga underhållet till vägbeläggning ökar från dagens cirka 3 miljarder till 5,4 miljarder kronor per år fram till 2030.
Transportföretagen vill att vägarnas standard ska förbättras jämfört med hur det är idag. För att minimera underhållsskulden till år 2030 krävs det 7,1 miljarder kronor per år fram till 2030, alltså mer än en fördubbling, skriver organisationen i ett pressmeddelande.
Ta del av konsulten Kristin Eklöfs rapport om vägunderhållsskulden i Sverige HÄR
Läs mer: RAPPORT: Så stor andel av vägarna är i mycket dåligt skick