Förhandlingarna om EU:s långtidsbudget ser ut att gynna infrastruktursatsningarna på transporter. Efter prutningarna i förhandlingarna med EU:s regeringschefer ligger budgetramen på omkring 23,2 miljarder euro för transportinfrastrukturen. Det är en rejäl ökning jämfört med idag.
EU:s långtidsbudget för 2014-2020 har manglats i förhandlingar mellan Europas regeringschefer och EU-kommissionen. I den överenskommelse som ligger nu har det avsatts en budgetram på 29,3 miljarder euro till Fonden för ett sammanlänkat Europa (Connecting Europe Facility, CEF). Fonden är avsedd för en rad olika infrastruktursatsningar.
Det är en rejäl ökning från de 12,9 miljarder euro, som går till motsvarande område i år. Men det är ändå en nedskärning med 29 procent jämfört med de ursprungliga ambitionerna för CEF, när planerna lanserades av EU-kommissionen i mitten av 2012. Transportinfrastruktur klarade sig förhållandevis väl igenom budgetmanglingen. Prutningen var endast 15 procent, till en budgetram på 23,2 miljarder euro, uppger nättidningen Europolitics.
Det innebär att satsningen på transportinfrastruktur utgör mer än tre fjärdedelar av CEF, förutsatt att överenskommelsen står sig genom den kommande budgetbehandlingen i EU-parlamentet. Då får transportsatsningarna en betydligt större andel av EU:s budget än tidigare. CEF är en ny post i EU:s budget.
EU:s regeringschefer har kommit överens om att den totala ramen för EU:s betalningsåtaganden ska vara 960 miljarder euro under sjuårsperioden. Det är en minskning med omkring 70 miljarder, jämfört med kommissionens ursprungliga förslag. Det bör innebära att EU-budgeten för 2014 kommer att ligga på drygt 130 miljarder euro som är sjuårsperiodens första år.