Toyota Material Handling lyfter in pallställ i sortimentet, i samarbete med spanska Mecalux. Det var en av nyheterna när Toyota gjorde sin förhandspresentation av årets Cemat-satsning. Några rena trucknyheter är att låglyftaren Levio P kommer i en helt ny version med växelströmsmotorer och att dieseltrucken Tonero nu finns i hydrostatversion också.
Den tyska materialhanteringsmässan Cemat som i år äger rum 19-23 maj är en generalmönstring för truckindustrin. Två månader före mässan presenterade den högsta ledningen i Toyota Material Handlings Europabolag (TMHE) några smakprov av det som företaget visar på mässan.
TMHE:s styrelseordförande Hirooki Fujiwara, baserad på det europeiska huvudkontoret i Mjölby, öppnade presskonferensen och konstaterade att med 190 000 tillverkade truckar om året är Toyota den största trucktillverkaren i världen. I Europa hör man till de tre största, men med den uttalade målsättningen att bli marknadsledare även här.
Vd Matthias Fischer följde upp med att förklara att företaget är redo att bli nummer ett på den europeiska marknaden. Dock passade han på frågan som senare kom om när det kan ske.
I sitt tal lyfte Fischer fram att företaget förnyat hälften av sitt produktutbud sedan senaste Cemat för tre år sedan. Bland nyheterna hör den nya dieseln Tonero HST, 2,0-2,5 ton, med hydrostatdrift. Den kommer att bara marknadsföras på den europeiska marknaden. Hydrauliksystemet, som ersätter momentomvandlaren i en konventionell drivlina, är utvecklat i samarbete med Bosch Rexroth på Toyotas italienska fabrik i Bologna. Toyota i Europa har för övrigt erfarenhet av tekniken eftersom man marknadsfört hydrostattruckar tidigare, under sitt truckmärke Cesab
Från fabriken i Mjölby kommer en ny generation av låglyftaren Levio P, 2,0 – 2,5 ton. Den ersätter den äldre storsäljaren storsäljare om ursprungligen utvecklades för omkring 15 år sedan, så generationsskiftet var väntat. Nya Levio P har moderna växelströmsmotorer som ger effektiv drift och i princip är underhållsfria.
En finess som säkert uppskattas av förare som både är kortare och längre än genomsnittet är att höjden på styrarmen kan ändras. Det gör det är lätt att hitta en bekväm körställning. Plattformen finns i en rad olika varianter, fast och uppfällbar.
Även Toyota tar nu in pallställ i sortimentet. Koncernen har tecknat avtal med spanska pallställstillverkaren Mecalux SA, som gäller hela Europa. tillverkar i tre fabriker i Spanien och en fabrik i Polen. Samarbetet med svenska pallställstillverkaren EAB kring produkten BT Radioshuttle som utvecklats av EAB fortsätter.
Med lagerinredning på programmet kan Toyota komma in tidigare i nya projekt, eftersom besluten om pallställ oftast tas före besluten om truckleverantör. Organisationen för att marknadsföra pallställ byggs nu upp i land efter land i Europa. TMHE:s systemavdelning i Göteborg är ansvarig för utrullningen.
Den växande Göteborgsavdelningen är också ansvarig för I-site som är Toyotas övervakningssystem för truckflottor. I-site har kontinuerligt byggts på med nya funktioner under åren. Lagom till Cemat kommer en Iphone-app som gör det möjligt för exempelvis arbetsledare att i realtid följa de viktiga händelserna i trucktrafiken i sin telefon eller på en läsplatta, vid sidan av den datorskärm som finns sedan tidigare. Appen kan larma exempelvis vid allvarliga påkörningar. En app till Android kommer så småningom.