Toyota erbjuder snabbladdning som tillval för sina nya elmotviktare i serien Traigo 80. Batteri- och teknik för snabbladdning kommer från Hawker.
– Vi tar det väldigt försiktigt när vi presenterar det här på marknaden, tekniken passar inte alla, säger produktchef Henrik Åkerlund på Toyota Material Handling.
Toyota Traigo 80 som nu lanseras på marknaden kommer att finnas nio olika modeller för truckar från två ton och upp till 5 ton. Idag finns sex modeller framme med kapaciteter på mellan 2 – 3,5 ton. De finns i både normala och kompakta versioner.
Under hösten kommer ytterligare tre Traigo 80 på 4-5 ton. Utifrån sett har Traigo 80, som tillverkas av Toyotas fabrik i Bologna i Italien, ett tydligt släktskap med småsyskonen Traigo 24 och Traigo 48.
– Visst kan man säga att de nya truckarna är större varianter av Traigo 48. De har samma funktioner och utseende, konstaterar Henrik Åkerlund som är produktchef för Toyotas motviktsprogram i Sverige.
Den stora skillnaden är 80-voltssystemet, som innebär att både driv- och lyftmotorerna blir kraftfullare och utvecklar större effekter. Därmed kan truckarna byggas för kapaciteter på upp till 5 ton. Den största Traigo 48 hanterar högst 2 ton.
– Truckarna kör snabbare och gör lyften på kortare tid. En truckförare hinner med att flytta fler pallar på samma tid helt enkelt. Henrik Åkerlund pekar också på de små yttermåtten och den snäva vändradien. Traigo 80 är 1195 mm bred. 2,5-tonnaren i kompaktversion har ett axelavstånd på 1575 mm och en totallängd inklusive gafflar på 3284 mm. Det ger en vändradie på strax över 2 meter.
Traigo 80 kommer att ersätta Toyotas äldre eltruckar i serien 7FBMF som nu fasas ut ur sortimentet. Enligt Åkerlund är den nya Traigoserien 20 procent effektivare än föregångaren. Nya motorstyrningar och nya konstruktionslösningar, som lättare stativ, är några av de förbättringar som gör att Traigo 80 kan utnyttja energin i batterierna på ett effektivare sätt.
Mycket talar för att Traigo 80 kommer att få en viktig roll i pappersindustrin, för hantering av pappersrullar. Flera bruk och tryckerier var representerade när truckserien premiärvisades för kunder i Mjölby i mitten på juni.
Batteribytet på Traigo sker bekvämt från en lucka på sidan, som för de allra flesta moderna eltruckar. Men för Traigo 80 vågar Toyota även erbjuda snabbladdning eller pausladdning av trucken som tillval. Det innebär att en truck kan användas under flera skift utan batteribyte. Då laddas trucken när den står stilla, exempelvis vid lunchraster och kaffepauser. Det är en laddmetod är omdiskuterad och kontroversiell för en del. Erbjudandet presenteras också minst sagt diskret i Toyotas broschyr för Traigo 80.
Snabbladdning kräver disciplin och god övervakning av batterierna från användarnas sida. Ändå kortas batteriernas livslängd:
– Det går inte att räkna med fem års livslängd på batterier som pausladdas, säger Henrik Åkerlund. Men rätt använd kan tekniken ge betydande vinster genom att man slipper batteribytena.
Traigo i snabbladdningsversion utrustas med batterier och laddningssystem från Enersys Hawker. Det är blysyrateknik som används. Toyota har testat snabbladdning under några år i verklig drift hos Volvo.
Mats Udikas