EU-kommissionen föreslår ytterligare sanktioner mot Ryssland, däribland stopp för ryska fartyg att anlöpa hamnar i EU. Förslaget välkomnas av Transportföretagen.
Förslaget presenterades på tisdagen den 5 april och innehöll en rad åtgärder, bland annat importförbud för ryskt kol, förbud mot belarusiska och ryska vägtransporter och — inte minst — förbud mot ryska fartyg i EU-hamnar.
— Det är bra att EU nu har satt ner foten och tar fram ett sanktionspaket som tydliggör hur vi tillsammans på EU-nivå ska hantera till exempel ryska fartyg. Sveriges hamnar och Transportföretagen har påtalat det för regeringen och välkomnar beskedet, kommenterar Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen och Sveriges Hamnar, och fortsätter:
— De ekonomiska sanktioner som EU och Sverige hittills har infört mot Ryssland visar vilken styrka Europas och västvärldens ekonomier har när vi enas. Det är den linje vi har drivit hela tiden. Utgångspunkten måste vara att Sveriges handels- och utrikespolitik ska bedrivas av regeringen och i förlängningen av EU. Nu får vi se vilken tidplan EU har och hur detta påverkar svenska hamnar och transportsektorn.
De svenska hamnfacken Hamnarbetarförbundet och Transportarbetareförbundet har sedan tidigare vidtagit åtgärder för att stoppa ryska fartyg i svenska hamnar.
För Hamnarbetarförbundets del trädde deras blockad mot ryska fartyg i kraft redan den 28 mars, medan Transportarbetareförbundets blockad träder i kraft den 1 maj.