Bristen på containrar och fraktkapacitet och kraftigt höjda fraktpriser får containertransporterna att hitta nya alternativa vägar.
Pandemin, som bland annat lett till periodvis stängda containerhamnar, fartyg i karantän och en ökad brist på fordonsförare och annan personal, har rubbat balansen i containerflödena och varuförsörjningen i världen. Något som sedan orsakat kraftigt höjda priser på containerfrakt till sjöss.
Prishöjningarna på containerfrakt har i sin tur lett till att allt fler rederier fraktar betydande mängder containrar på sina torrlastfartyg. Det rapporterar branschtidningen the Loadstar, som berättar om det taiwanesiska rederiet Franbo Lines som uppger att bruttomarginalen ökar från 30 till 45 procent om de istället för enbart den ordinarie lasten även kör containrar i sina torrlastfartyg.
Enligt the Loadstar förekommer det även att rederier modifierar sina torerlastfartyg för att kunna frakta även containrar.
Fartygsförsäkringsbolag varnar nu för att frakt av containrar på fartyg som inte från början är utformade denna typ av last vid en olycka riskerar att innebära att det blir problem att få ut ersättning på försäkringen.