2016 bjöd trots allt på nära bibehållna volymer – och präktig vinst – för strejk- och IT-strulstyngda containerhamnsjätten APMT i Göteborg. Men i år har stora varuägare och rederier gett upp och sökt sig vidare. ”80 procent av våra volymer har flyttats”, meddelar Stora Enso apropå Transportnytts fjortonsidiga hamnöversikt, som du läser i nr 7-2017 – ute nu.
I år syns följderna av APM Terminals mångåriga problem på allvar i godsflödena och hamnstatistiken. Stora Enso har ruttat om många hundra containrar per vecka så att de rundar Göteborgs hamn, och Lindex logistikdirektör funderar över om Partille är rätt plats att ha kvar centrallagret på. Rederiet OOCL har slutat komma med sin båt från Kina, och hamnarna runt omkring äter marknadsandelar.
– Idag har cirka 80 procent av våra containervolymer från APM i Göteborg flyttats på grund av störningar och försämrad service samt att vissa rederier valt bort Göteborg, säger Carl Norell, pressansvarig för Stora Enso i Sverige, till Transportnytt.
I ett brev från Stora Enso till regeringen i våras beskrev koncernchefen hur företaget en vanlig vecka har skeppat ut motsvarande 800 containrar via Göteborgs hamn, cirka en tiondel av exportvolymen vid terminalen, vilken i sin tur svarat för drygt hälften av av all containerhantering i Sveriges hamnar.
Naturligtvis drabbas inte bara exportföretagen av strulet, utan även importföretagen.
– Lindex distributionscentral är placerad i Göteborgsregionen med tanke på närheten till hamnen men möjligen behöver vi omvärdera den strategin i och med instabiliteten, uppger klädkedjans logistikdirektör Mats Olsson.
– Mer än 90 procent av våra produkter levereras via Göteborgs hamn så denna konflikt får självklart stora konsekvenser för oss.
Transportnytts hamnöversikt omfattar bland annat också tabeller över de svenska hamnarnas godsvolymer och tjänsteutbud. Där läser du också en ingående intervju med APMT:s vd Henrik Kristensen om terminalens väg framåt.
– Vi vidtar ett antal åtgärder för att få bort risker ur verksamheten. Det krävs nya spelregler: pålitliga tjänster, välfungerande direktanslutning mellan järnväg och oceanfartyg, och engagerad personal, säger han.
Hittills har fokuset legat på kajer och kranar – kapaciteten gentemot sjösidan. Framöver ska blicken riktas allt mer mot land, och nu tas de första stegen mot att förnya portarna till området. De ska bli fler och få ett automatiserat självservicesystem, där chaufförer kan förhandsavisera att de är på väg och på sikt ska kunna komma dygnet runt.
Transportnytt nr 7-2017 kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.