Genom sin gemensamma marknadsföringsfront MTD lanserar nu Sveriges morgontidningsdistributörer en daglig utdelningstjänst för e-handlare – en direkt konkurrent till Postnords populära varubrevstjänst upp till 2 kilo.
Ledtiden blir vanligtvis längre, men transportpriset ska ligga lite lägre, när handlare väljer att skicka sina lätta försändelser med tidningsbudet istället för brevbäraren.
Det är företaget MTD (för Morgontidig Distribution, tidigare Morgontidningsdistribution) som nu i praktiken ger sig in i en ny bransch, för att fylla det utrymme som blir ledigt i befintliga bilar vartefter tidningsupplagorna krymper stadigt. Satsningen påminner om den som Bring utvecklade i höstas i och med ett samarbetsavtal med Norrköpings Tidningar-koncernens distributionsdel, som hör till MTD:s ägare och utförare. Transportnytt– Vår produkt är väldigt lik Postnords varubrev, men det levereras under natten, säger MTD:s affärsutvecklingschef Anette Jarlemark.
Brev är som bekant namnet på distributionstjänster för upp till 2 kilo, även när försändelserna skickas i lådor som kunderna tänker på som paket. När Postnords varubrev inte går ned i brevlådan aviseras mottagaren vanligtvis att det kan hämtas hos närmaste utlämningsombud, men något sådant nät använder sig inte MTD av.
– Om det inte funkar med brevlådan hänger vi varan på dörren, säger Anette Jarlemark, som tror att många adressater kommer att känna lättnad över att slippa gå till ett ombud.
MTD postlådepaket blir namnet på den nya tjänsten, som dras igång i slutet av februari (och som strikt sett alltså är en brevtjänst, trots sitt namn). Åtminstone nu i början tar transporten cirka 2,5 dygn. Försändelserna går under kvällen på dag 0 från handlaren till MTD:s terminal i Jönköping eller i stockholmska Norsborg. Natten till dag 3 delas de ut hos adressaterna. Utdelningen sker sex dagar i veckan, alltså alla morgnar utom söndag. På sikt tror Anette Jarlemark att ledtiden kommer att kunna kortas så att hämtningstidpunkten kan skjutas fram.
Spårbarhet finns fram till tidningsbudets notering om att varan har avlämnats – så kallad information of delivery, till skillnad från proof of delivery (mottagarkvittens).
Fröet till den nya tjänsten var ett samarbete med DB Schenker Privpak för två år sedan, under tjänstenamnet DB Schenker brev. Idén var att DB Schenker för första gången skulle kunna komplettera sin svenska produktportfölj med en brevtjänst, baserad på MTD:s utdelningsapparat, och e-handlaren Buzzador hörde till piloterna. Det hela lades dock snart ned. DB Schenker i Sverige har idag ingen brevtjänst, men MTD väljer nu alltså att gå förbi speditörsledet och erbjuda sin växande lediga kapacitet direkt till varuägare.
Till att börja med beställs frakten via Unifaun online. Senare väntas den nå ut även via andra transportadministrativa system, och för stora kunder finns möjlighet till direktintegreringar.
En av tidningsdistributörerna bakom MTD är Postnordägda Tidningstjänst AB, som väljer att inte producera den nya tjänsten. Tidningstjänst delar ut tidningarna i stora delar av Norrland. För att ändå erbjuda en rikstäckande tjänst lappar MTD igen luckan genom att anlita Postnord för distribution enligt tjänsten varubrev i dessa områden.
Alexander Kristofersson