En testbana för eldrivna lastbilar och andra tunga fordon byggs nu vid Arlandastad. Det är en 200 meter lång slinga där utvecklingsbolaget Elways kommer att testa sin lösning med att strömmatning till en skena i vägen. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd inviger satsningen i helgen.
Det är en 200 meter lång testbana som nu byggs för eldrivna fordon. Strömskenor läggs ner i marken. Enligt Gunnar Asplund, innovatör och vd på Elways, är det den första elektrifierade vägen som utnyttjar konduktiv matning. Det är samma princip som i en bilbana, bilarna kommer att ha en elektrisk kontakt för strömmatningen.
Statliga Energimyndigheten har finansierat projektet med 9 miljoner. Övriga projektdeltagare är Airport City Stockholm, NCC, Arlandastad Holding och Kungliga Tekniska Högskolan.
Lastbilar och andra elfordon kommer ha batterier som är tillräckligt stora att de kan köras utan strömmatning från strömskenan kortare sträckor. Vid omkörningar dras den rörliga kontakten upp från spåret i vägen och sänks sedan ner automatiskt igen.
Elways uppger att de löst problemet med personsäkerheten genom att vägen känner av var fordonen befinner sig. Enbart de korta sektioner där fordonen finns just då är strömförande. Skenorna är dessutom nedsänkta i marken och inte åtkomliga för djur.