Företaget Elonroad har byggt en 120 meter lång elväg, strax utanför Lund. Det är en grupp forskare kring professor Mats Alaküla, Lunds tekniska högskola som står ligger bakom. Demoprojektet finansieras av energiföretaget Kraftringen och Energimyndigheten.
Elonroads elvägslösning bygger på skenor som antingen läggs ovanför asfalten eller som är nedsänkta. Skenorna bygger 10 – 45 mm beroende på vilket typ av skena som används.
Lösningen kan användas både för stillastående fordon som laddas och för fordon som kör förbi i hög fart. För elsäkerhetens skull aktiveras skenan bara när fordonet passerar. En meterlång sträcka av skenan är aktiv.
Teststräckan finns i Örtofta, utanför Lund. Under nästa år ska tekniken tas i drift i verklig trafik. Då ska stadsbussarna i Mariestad laddas med Elonroads skenor.
– I första skedet kommer vi att lägga vi skenor vid busshållplatserna, därefter siktar vi på att elektrifiera också vissa körsträckor i staden, säger Dan Zethraeus, projektledare för satsningen enligt ett pressmeddelande från Lunds universitet. Han har bildat bolaget Elonroad för att ta tekniken ut till marknaden.
Zethraeus hoppas att även personbilar så småningom kommer att använda tekniken för att ladda. Men då måste bilägarna vara beredda att montera en strömavtagare under bilen och konfigurera bilens ombordladdare för att ta el från en skena i vägen.
Idag finns en elväg utanför Gävle som använder luftledning. I Arlanda-Rosersberg håller en elvägssträcka att bli klar som använder skenor i vägbanan.