De stora störningarna i de globala försörjningskedjorna just nu sätter sina spår i verksamheten i Skandinaviens största containerhamn.
Den sista veckan i augusti – vecka 34 –hade Göteborgs hamns stora containerhamn, som drivs av APM Terminals – rekordmånga extraanlöp.
– För att hjälpa våra kunder tog vi emot fyra extraanlöp förra veckan, ofta med kort varsel och hög variation i volym. Totalt hanterade vi tolv fartyg, varav elva av dem var feederfartyg, berättar Martin Karlsson, operationellt ansvarig på APM Terminals i Göteborg.
De stora påfrestningarna i de globala försörjningskedjorna just nu på grund av den pågående pandemin medför att många fartyg anlöper Göteborgs hamn och andra svenska hamnar utanför sina normala tidsfönster, vilket ofta leder till försenade varor och ökade kostnader. De segment som drabbas extra hårt är råvaror till industrin, konsumentprodukter för privatpersoner samt stora svenska exportbolag som väntar på att få ut sina varor på världsmarknaden.
– Det är värdefullt för våra kunder att fartygen håller sina ofta tajta tidsscheman. Under föregående vecka var hälften av alla fartyg som anlöpte APM Terminals i Göteborg sena. Men på grund av snabb och flexibel service lämnade samtliga hamnen i tid, säger Martin Karlsson.
Det är fortfarande en turbulent situation på containermarknaden och normala flöden är ännu inte återställda. Gods sitter fast i sina ursprungsländer och i omlastningshubbar runt om i världen, enligt Martin Karlsson.