En urspårat godståg på landets mest trafikerade järnväg stoppade tågtrafiken genom Stockholm den 12 november. Trafik på ett spår började släppas igenom under kvällen. Enligt Trafikverket kan det att dröja upp till tio dagar innan tågen åter kan gå normalt genom Stockholm.
Loket och fyra tomma vagnar för rötslam spårade ut i tunneln under Södermalm i Stockholm. Tågföraren klarade sig utan allvaliga skador. Totalt fanns 17 vagnar på det södergående tåget. Green Cargo svarade för transporten.
Olyckan stängde Stockholms Södra och ingen tågtrafik kunde gå genom Stockholm under hela tisdagen. Arbetet med att bärga vagnar och lok avslutades på onsdagskvällen och ett andra spår öppnades. Totalt går fyra spår genom tunneln. Resten av veckan gick det begränsad trafik på sträckan.
Det är Sveriges mest trafikerade tågsträcka med normalt cirka 1100 tåg om dygnet. Maxhastigheten på sträckan är 80 km/tim. Spåren anlades på 1980-talet med moderna betongsliprar. Sträckan ligger söder om den så kallade getingmidjan som är av betydligt äldre datum.
Olyckan innebar att två spår är skadade på en sträcka av ungefär hundra meter. Totalt handlar det om 200 meter spår som måste bytas ut, tillsammans med en växel, säger Tomas Borg som är sektionschef för drift och underhåll på Trafikverket.
Han bedömer att det kommer att ta sju till tio dagar att göra spåren klara för trafik. Tomas Borg går inte in på möjliga orsaker till olyckan, utan hänvisar till den utredning som inletts. Han kostaterar bara att underhåll och besiktning av sträckan har gjorts enligt plan. Det innebär att sträckan besiktigas varannan månad. Direkt efter olyckan fick nämligen nämligen både Trafikverket och infrastrukturministern frågor om bristerna i underhållet av det svenska järnvägsnätet.
Mats Hollander, presstalesperson på Green Cargo avstår även han från att gå in på möjliga olycksorsaker, i väntan på resultatet från utredningen.
Han säger att olyckan har haft ganska begränsad påverkan för företagets trafik, genom att man planerat om och lett om trafiken. Det är främst posttågen som går genom centrala Stockholm. Övrig godstrafik går antingen till Årsta eller norrifrån via Västerås.
Fackförbundet Seko, som bland annat organiserar järnvägsanställda, gick under onsdagen ut med ett pressmeddelande där förbundsordförande Janne Rudén säger att det inte är lämpligt att spekulera i olyckans orsak:
– Det bästa just nu är att invänta de utredningar som görs, innan vi kan uttala oss vad som låg bakom olyckan.