Elektrifieringen av motorvägen mellan Västerhaninge och Nynäshamn är en del av Trafikverkets nationella plan och kan bli en av de första permanenta elvägarna i världen.
Uppdraget gäller att ta fram en vägplan för att elektrifiera väg 73 längs en 26 kilometer lång sträcka. Elvägen är tänkt att förses med så kallad dynamisk laddning där elfordon laddas samtidigt som de kör på vägbanan. Men tekniken för detta har inte bestämts ännu och Sweco ska beskriva konsekvenserna av tre olika tekniker. Uppdraget påbörjades i februari och ska vara slutfört hösten 2021.
Väg 73 är viktig för regionen eftersom den binder samman Stockholm med Nynäshamn och Gotland. Här kommer också trafiken öka när den nya godshamnen i Norvik öppnar. Parallellt med väg 73 går även järnväg med godstrafik och pendeltåg. Målet är att lastbilstrafik från Nynäshamn och Norvik ska kunna drivas med el till Västerhaninge och även ladda sina batterier för vidare färd mot bland annat Stockholm. Den nya elvägen kan komma att bli den första permanenta vägen i världen som använder dynamisk laddning.
Trafikverket driver två pilotprojekt parallellt. Det andra är sträckningen Hallsberg-Örebro där tidigare i år WSP fick uppdraget att göra vägplanen. Under 2021 ska båda vägplanerna vara klar för att ställas ut. Vägplanearbetet och dess utredningar läggs då till grund för beslut om vilken av sträckorna som är bäst lämpad för en första elvägspilot.
Det är därför inte klart vilken sträcka som får första byggbeslutet och det finns inget fastställt datum för detta. När vägplanerna är fastställda följer beslut om upphandling av totalentreprenaden. Trafikverket räknar med att den första sträckan ska kunna stå färdig till 2023.