Andelen gods på järnväg kommer att kunna öka betydligt när den nya tunneln under Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland blir klar år 2021. Men då krävs att järnvägen i Danmark och Tyskland klarar de tunga och stora svenska godstransporterna, påpekar Näringslivets Transportråd.
Andelen järnvägsgods till kontinenten kommer att kunna öka betydligt när den nya tunneln under Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland är klar om sju år. Idag står järnvägen för omkring sju procent av godstransporterna mellan Sverige och kontinenten. Det ska jämföras med att cirka 25 procent av det långväga inrikesgodset går på järnväg.
Men tunneln under Fehmarn Bält kommer att göra att järnvägstransporterna till Tyskland och övriga Kontinentaleuropa blir billigare och konkurrenskraftigare. Det menar Näringslivets Transportråd som ligger bakom en skrivelse till Trafikverket.
Vinsterna kan gå om intet, om inte järnvägen på den danska och tyska sidan dimensioneras för de stora och tunga vagnarna med produkter från den svenska basindustrin, främst stål, papper och trävaror.
– Fehmarn Bält får inte bli en flaskhals. Tiden börjar bli knapp för att påverka de järnvägsinvesteringar som sker i anslutning till den nya förbindelsen, är budskapet från Näringslivets Transportråd.
Näringslivets Transportråd vill att den så kallad lastprofil C och kombiprofil P/C 450 ska användas. Banan behöver också klara vikter på 8,3 ton per meter. Då kan den största typen av containrar, de så kallade Secu-boxarna, gå hela vägen på spår till Lübeck eller Hamburg.
Transportrådet vill att det bildas en arbetsgrupp med Näringsdepartementet, transportföretag och representanter för industri och handel för att komma överens om en gemensam strategi för att påverka de danska och tyska investeringarna.
Transportrådet hänvisar också till sitt förslag om en gemensam skandinavisk transportplan. Det förslaget lade man lade fram i slutet på förra året tillsammans med näringslivsorganisationerna i Danmark och Norge.