Dieselpriserna kommer att stiga med minst 80 öre när svaveldirektivet för sjöfarten i bland annat Östersjön träder i kraft 2015. Särskilt hårt drabbas skogsbruket och lantbruket. Landtransporterna beräknas minska med nio procent på grund av de höjda bränslepriserna, enligt Skogsindustrierna.
Svaveldirektivet som EU nyligen tagit beslut om, påverkar också landtransporterna. Enligt en ny rapport från Sweco, gjord på uppdrag av Skogsindustrierna, kommer dieselpriserna att öka med minst 80 öre per liter, inklusive skatt, när de nya reglerna för sjöfarten träder i kraft.
Orsaken är att fartygen som går i svavelkontrollområdet i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen tvingasanvän da diesel som bränsle, när direktivet träder i kraft. Fartygens förbrukning är så hög att den kommer att påverka dieselmarknaden på land.
De högre bränslekostnaderna gör att det totala transportarbetet till lands minskar med nio procent under 2015 enligt rapporten. Det är en dramatisk effekt som får stor påverkan på svensk ekonomi, konstaterar Skogsindustrierna.
Industrin påverkas genom högre transportkostnader för råvaror och färdigvaror som transporteras med lastbil. Tidigare beräkningar från Sjöfartsverket har visat på en kostnadsökning för sjöfarten på minst 13 miljarder kronor per år
– Skogsindustrierna har tidigare varnat för att ökade kostnader för sjötransporter hotar hela basindustrins konkurrenskraft och riskerar att leda till minskad sysselsättning. Men studien om dieselprisets konsekvenser visar ytterligare omfattande effekter för hela samhället, säger Karolina Boholm, transportdirektör i Skogsindustrierna.
Reningstekniken för fartygen är inte mogen och kommer inte att kunna installeras innan 2015. Se ”Sjöfartsverket ska inte ha skrubbrar”. Därför är lösningen att driva fartygen på diesel.
Högre dieselpriser kan ge incitament till ökade järnvägstransporter. Men kapacitetsproblemen på järnvägen är så stora att det är svårt att i större omfattning öka transporterna på räls de närmaste åren, enligt Skogsindustrierna.
– Vi värdesätter regeringens ambition att stärka den svenska industrins konkurrenskraft. Vilket uttryckts i satsningar i budgeten på infrastruktur och forskning. Att då samtidigt medverka till kostnadsökningar med tiotals miljarder årligen genom att inte agera för en rimlig tidtabell när det gäller EU:s svaveldirektiv rimmar illa med den ambitionen, säger Karolina Boholm i ett pressmeddelande.