E-handeln minskade kraftigt i maj jämfört med samma månad förra året.
Branschorganisationen Svensk Handel rapporterar att maj blev en svag månad för den svenska e-handeln. Enligt deras så kallade ”E-handelsindikator” minskade e-handeln med 24 procent i maj jämfört med samma månad förra året.
Noteras bör dock att maj 2024 var en ovanligt stark månad för e-handeln.
— Jämfört med 2024 framstår maj som svag, men utfallet bör förstås i relation till det exceptionellt starka utfallet förra året. Att försäljningen inte skulle överträffa den höga nivån från maj 2024 var väntat. Det oroande är att hela föregående års ökning nu raderas ut – och att utfallet till och med hamnar under den svaga nivån från 2023, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
I pengar uppgick e-handelns omsättning i maj 2025 till 11,2 miljarder kronor, vilket är den lägsta maj-noteringen sedan indikatorn lanserades 2020. Bakom nedgången ligger både en minskning i antalet konsumenter som e-handlar och en sjunkande köpesumma.