De ekonomiskt tuffa tiderna fortsätter att prägla flödena i de svenska hamnarna, där godsvolymerna under förra året ökade med blygsamma 1,3 procent jämfört med 2023.
Lågkonjunkturen globalt och i Sverige återspeglar sig även i den senast tillgängliga statistiken över trafiken i de svenska hamnarna. Enligt Sjöfartsverket, som i slutet av januari presenterade färska siffror över godsflödena i hamnarna, minskade såväl antalet fartyg som trafikerar hamnarna som antalet passagerare.
Samtidigt skedde under förra året endast en svag återhämtning av de totala godsflödena. Statistiken från Sjöfartsverkets farledsdeklarationer (som du hittar tabeller över längst ned i denna artikel) visar att det under 2024 hanterades totalt 164,8 miljoner ton i hamnarna, vilket är en knappt noterbar ökning med 1,3 procent från året dessförinnan.

Visserligen brukar Sjöfartsverkets tidiga siffror uppdateras och justeras i efterhand, men de ger ändå en tydlig bild av trenden när det gäller hamnflödena. Och den trenden är alltså att återhämtningen efter pandemin har avstannat, där det enligt Trafikanalys — som är ytterligare en källa till tillförlitlig statistik — hanterades 168 miljoner ton under såväl 2021 som 2022.
Vill man jämföra längre tillbaks så hanterades det som bekant ännu mer gods före pandemin. Till exempel så hanterades 179 miljoner ton i hamnarna under 2018.
Både plus och minus
För hamnen i Göteborg — som ju är såväl Sveriges som Skandinaviens största hamn — var 2024 ett år med både upp- och nedgång i godsvolymerna. Enligt Sjöfartsverket hanterades totalt 38,4 miljoner ton i hamnen, vilket är en ökning med 10,1 procent från 2023. På containersidan hanterades något färre enheter (-1%), samtidigt som själva containergodset räknat i vikt ökade.
När det gäller balansen import/export så minskade det containeriserade exportflödet minimalt, samtidigt som importvolymerna ökade med nästan 15%.
Enligt Claes Sundmark, försäljningschef hos Göteborgs Hamn, är detta en trend man tror kommer att fortsätta under 2025.
— Den återhämtningen innebär att vi nu är nära 50–50-balans mellan import och export. Det är något vi är vana vid i Göteborgs Hamn, men som är ganska unik när vi jämför oss med andra hamnar både i Sverige och utomlands, säger Claes Sundmark.

Drygt 60 procent av alla containrar som transporteras till och från Göteborgs hamn från inlandet går på järnväg, vilket enligt hamnen är en siffra som få andra internationella storhamnar når upp till.
Så här gick det för övriga segment i Göteborgs hamn:
Roro: -3 %
Bilar: -4 %
Energiprodukter: +18 %
Breakbulk: +6%
Oförändrade volymer
En annan storhamn som hunnit redovisa siffror för 2024 är Helsingborgs hamn, som är Sveriges fjärde största hamn sett till det totala godsflödet. Enligt Sjöfartsverket uppgick det sammanlagda godset i den skånska hamnen förra året till 8,2 miljoner ton. Det innebar att totalvolymerna var i princip oförändrade från året innan, samtidigt som hamnen rapporterar att containervolymerna ökade med 6%.
Hamnbolaget poängterar i övrigt att godsflödena generellt ligger på en lägre nivå än tidigare år och att det råder ”global osäkerhet” inför 2025.
— Vi ser tydliga tecken på att marknaden sakta återhämtar sig, och vår kapacitet att hantera ökande volymer stärks genom de investeringar vi gjort. Men för att säkerställa långsiktig tillväxt krävs fortsatt effektivisering och noggrann ekonomisk styrning, kommenterar Bart Steijaert, vd för Helsingborgs Hamn.

Fotnot: Tabellerna när nedan baseras på Sjöfartsverkets farledsdeklarationer, vilka sammanställs tidigt på året. De kan därför avvika något från den officiella hamnstatistiken som blir klar senare under året och använder andra källor. Notera också att dessa siffror inkluderar samtliga volymer av allt hanterat gods, det vill säga både lastat och lossat gods, både inrikes och utrikes. De kan därför skilja sig från andra officiella totalsiffror, som i regel exkluderar inrikes lossat gods i syfte att undvika dubbelräkning av identiskt gods.