Energimyndigheten ger miljardbelopp till omfattande utbyggnad av publika ladd- och tankstationer för el och vätgas för tung trafik.
Som Transportnytt tidigare rapporterat handlar det om att Energimyndigheten ger finansiellt stöd till så kallade regionala elektrifieringspiloter. Konkret handlar det om att bygga upp en nationell infrastruktur med laddstationer för el eller tankstationer för vätgas, avsedda för tunga elektrifierade lastbilstransporter.
I projekten kan parter av typen logistikfirmor, laddoperatörer, fordonstillverkare och offentliga aktörer ingå, och för att få stöd ska ladd- eller tankstationen vara färdigställd senast hösten 2023.
Nu har Energimyndigheten kommit med ett första beslut om vilka projekt som får stöd. Totalt handlar det om stöd till 139 laddstationer, 12 vätgastankstationer samt en kombinerad ladd- och vätgastankstation.
Stödet uppgår till 1,4 miljarder kronor.
Därmed finns också en första geografisk bild över var publika ladd- och tankstationer för el och vätgas för tung trafik kommer stå färdiga hösten 2023, och enligt Energimyndigheten är det en omfattande utbyggnad som är att vänta.
— Det här blir ett rejält steg framåt för elektrifieringen av tunga godstransporter. Vårt beslut innebär en bra geografisk spridning av den publika ladd- och tankinfrastrukturen som underlättar för en snabbare elektrifiering av tunga godstransporter i hela landet, säger Robert Andrén, generaldirektör på Energimyndigheten, i ett pressmeddelande.
De som fått sin ansökan beviljad är alltifrån stora etablerade företag till mindre nya aktörer på marknaden.
— Mångfalden av aktörer som nu får chans att bygga ut ladd- och vätgastankmöjligheter kommer att ge värdefull kunskap för den fortsatta utvecklingen av ladd- och tankningsmönster för olika typer av godstransporter, både för branschen och för Energimyndigheten i sitt uppdrag att stärka ett transporteffektivt samhälle, kommenterar Gustaf Länn, handläggare hos Energimyndigheten.