PROVKÖRNING. Fjärde generationens Renault Master är i princip ny från grunden och finns i hela 40 olika konfigurationer. Dessutom har den här redan stora transportbilen svällt lite på alla ledder.
Jag kliver upp. Ja, verkligen kliver upp. Först är det cirka 35 centimeter till första fotsteget. Sedan ytterligare en bit innan jag kan släppa taget om mugghållaren närmast mig på instrumentpanelen som även fungerar som draghandtag. Att ta sig upp med något i händerna är inte att tänka på. Det känns nästan som att ta sig upp i förarhytten till en tung lastbil.
Bakom ratten sitter jag alldeles utmärkt då jag har god överblick på mina medtrafikanter. Tackar extra för de stora yttre backspeglarna. Instrumentpanelen domineras av den 10 tum stora pekskärmen i vilken jag också ser det backkameran visar. Utöver all sorts infotainment finns här också anslutning till Apple CarPlay och Android. Testbilen har en finess: en digital inre backspegel som hela tiden visar vad som är bakom bilen.

Under pekskärmen sitter tre stora vridreglage med vilket jag kan justera värme och ventilation. Kupén som kan ta tre åkande har en massa förvaring. Så även i taket ovanför vindrutan men också under passagerarsätena. Totalt blir det 135 liters förvaring där även mittsätets ryggstöd går att fälla ner för att då fungera som ett arbets- eller fikabord.
Gammaldags nyckel
Även om kupé, inredning och instrumentering är nytt är inte allt nytt. Nyckellöst startsystem – nej. Här är det en gammaldags nyckel som ska stoppas in och vridas om för att starta. Samma sak är det med parkeringsbromsen som är en spak på golvet till höger om förarsätet. Men det ska komma modernare teknik framöver, säger Renault.

Fjärde generationen Master är i princip ny från grunden. Det nydesignade nospartiet med det stora Renault-emblemet, de markerade dagsljusstrålkastarna har fått en mer markerad och upprätt, platt design som gjort att luftmotståndet minskat med 20 procent. Det ger en lägre bränslekonsumtion, längre räckvidd och med det lägre utsläpp.
Lätt studsig
Utan någon som helst last förutom min egen vikt blir Renault Master lite lätt studsig. Något som även märks i ratten.

Testbilen hade en dieselmotor på 150 hk under huven och en 6-växlad manuell låda som standard, som jag dock inte tyckte var så samarbetsvillig. Här hade jag nog istället välkomnat den nya 9-växlade automatlådan.

Bromsarna är speciella då själva servoassistansen justeras med tanke på bilens lasttyngd och ska enligt Renault kännas likadana vare sig bilen är fullastad eller tom.
Lastvolymen är från 10,8 kubikmeter i den korta versionen L2/H2 och sväller i den större Master (L3/H3) att bli 14,8 kubik. I jämförelse med den förra Master så har lastutrymmet blivit 10 centimeter längre, samtidigt som skjutdörren på karossidan öppnar 131 cm vilket är 4 cm mer än tidigare. Lastvikten är 1 625 kilo som mest och dragvikten 2,5 ton.
Mångsidig
Med hela 40 olika konfigurationer kan man lugnt säga att nya Master är mångsidig — från att vara en skåpbil med två längder (L2 och L3) och två höjder (H2 och H3), enkel eller dubbelhytt, tippflak och påbyggnadschassi. Till det tre dieslar och en version med 100 procent elbil på 140 hk som har en räckvidd på 46 mil på en laddning. När vätgas kommer så räknar Renault med att räckvidden ska ligga på 43 mil.

Samtliga versioner är framhjulsdrivna och växellådsalternativen är 6-växlad manuell låda eller en nyutvecklad nioväxlad automat.
Eftersom Renault Master är en storlastare så kommer säkert merparten av Master-fordonen att köra med tunga laster. Om det nu är så bör man kanske tänka på att inte köpa Master med den klenaste motorn som är på 130 hk utan istället satsa på 150- eller 170-hästarsalternativen.

Viss ”standardutrustning” tillkommer
Så gott som alla säkerhets- och förarassistanssystem är standard. Däremot är det inte standard med det man torde sakna mest, däribland döda vinkel-varnare i de yttre backspeglarna (2 900 kr) och parkeringssensorer, som de flesta konkurrenter har som standard. Eller backkameran för 2 500 kr, den digitala innerbackspegeln för 7 500 kr eller dragkroken för 5 900 kr.
Testbilen var också utrustad med skjutdörr på vänster sida (4 900 kr), vilket säkert många tycker är önskvärt på en så pass stor transportbil.
När det gäller att hålla konkurrenterna stången så klarar Renault Master av det hyfsat, även om det snålas på viss utrustning. Konkurrenterna är hela 16 stycken och framför allt är det Ford Transit, Mercedes Sprinter och VW Crafter som är de tuffaste i kampen om köparna.
——————————————-
Renault Master 150 dCi
Pris: från 419 900-469 900 kr; som testbilen L2/H2 med 150 hk dCi: 455 600 kr (E-tech 654 900 kr)
Motor: elmotor 140 hk/105 kW; diesel 130 hk/97 kW, 150 hk/112 kW, 170 hk/127 kW
Drivning: fram, 6 vxl
Lastutrymme l/b/h (cm) resp m3: 322-385/153/185-214 resp 10,8-14,8
Vikter upp till (kg): 1 625 last, 2 500 släp
Längd/bredd/höjd (cm): 568-631/208/250-278
Garantier (år/mil): 5/15 000 nybil, 3 lack, 12 rostskydd
Konkurrenter (baspriser): Ford Transit (427 828 kr), Mercedes Sprinter (428 900 kr), VW Crafter (355 700 kr).
Samtliga priser i testet är exkl moms.
——————————————
Plus
– 40 olika varianter
– Lätt att lasta i och ur, särskilt med två skjutdörrar
Minus
– Lätt studsig utan last
– Oprecis 6-växlad manuell låda