Stills vagntåg och automatiserade plocktruck Igo Neo, Torwegges autotruck och Jungheinrichs positioneringslösning tog alla hem utmärkelsen ”Årets truck”, Ifoy Award 2017.
Vinnarna av Årets truck presenterades vid en ceremoni under öppningsdagen av mässan Transport Logistic i München. Juryns ordförande Anita Würmser konstaterade att Industri 4.0 snabbt är på väg att bli en del av intralogistiken.
– Det är ett område där vinnarna har visat upp innovationer som innebär stora steg framåt när det gäller verklig kundnytta.
Still Igo Neo CX20 fick utmärkelsen årets lagertruck. Det är en automatiserad truck som följer sin plockare när han eller hon går till nästa plockställe. Hög innovationsgrad, stor kundnytta och ett professionellt utförande var de viktigaste skälen för juryns beslut.
Specialistföretaget Torwegge tog hem titeln i AGV-klassen. Man belönades för en serie helautomatiska transportplattformar, kallade Torsten, med kapacitet för upp till 7 ton. De är tänkta som komponenter i ett större system och kan både styras manuellt och användas som autotruckar.
Still tog också hem en utmärkelse i klassen för specialfordon. Det är en vagn avsedd att gå efter en dragtruck som kan lastas och lossas med några knapptryckningar från förarplatsen.
Vagnen är byggd med en så kallad c-ram som är utrustad med två utskjutbara gafflar som lossar och lastar. Processen övervakas från förarplatsen med en kamera och en bildskärm.
Komponentpriset tog Jungheinrich hem för sitt positioneringssystem för inomhusbruk byggt kring Bluetooth. Hela systemet är uppbyggt med hjälp av standardkomponenter. Systemet använder små enkla batteridrivna Bluetoothsändare utplacerade på lagret..
Lösningen kan användas för att identifiera hårt trafikerade avsnitt i lagret och att snabbt hitta en specifik truck vid service exempelvis. Systemet imponerade på juryn på grund av sin kundnytta och marknadsrelevans.