Stena Line anser att EU-kommissionens ”tysta godkännande” av hur offentliga pengar ska finansiera den planerade tunneln under Fehmarn Bält snedvrider konkurrensen och strider mot EU:s rättpraxis. Rederiet är på väg att överklaga hos EU-domstolen.
Stena Line menar skattebetalarna i Europa i onödan riskerar att belastas med en kostnad på omkring åtta miljarder euro för det stora tunnelprojektet som planeras mellan Danmark och Tyskland. Den planerade tunneln är en viktig länk i EU:s så kallade transportkorridor Scanmed i TEN-T-nätet som sträcker sig ner till Medelhavet. Den kan korta restiderna avsevärt mellan exempelvis Stockholm och Hamburg.
Att anlägga en fast förbindelse mellan Rödby och Puttgarten med oberättigat statsstöd snedvrider konkurrensen med de väl fungerande färjelinjer som har funnits under många år, anser Carl-Johan Hagman, vd på Stena Line, enligt ett pressmeddealnde.
– De nio färjelinjer som förbinder Skandinavien med kontinenten och går mellan 14 olika hamnar bygger på etablerade transportbehov och rättvis konkurrens, säger han.
Enligt Stena Line ser det ut som EU-kommissionen är på väg att bryta mot en etablerad rättspraxis för offentligt stöd till infrastruktursatsningar, genom att säga ja till danska statens förslag till hur förbindelsen ska finansieras. Kommissionen gjorde sitt godkännande i slutet på juli. Den fullständiga texten i beslutet är dock inte tillgängligt och Stena vill avvakta texten innan man tar beslutet att överklaga till EU-domstolen.
Totalt beräknas projektet att kosta 8,7 miljarder euro, närmare 90 miljarder kronor. Förbindelsen ska vara 19 km lång, med en tvåspårig järnväg och en fyrfilig motorvägsförbindelse. Trafiken ska kunna släppas på 2024 enligt planerna.