Stena Line hoppas att den nya färjelinjen Halmstad –Grenå ska bli en del av den så kallade södra korridoren med stora godsflöden mellan Sverige och Danmark som idag går på landsväg.
Lördag 1 februari inviger Stena Line, Halmstads kommun och Hallands Hamnar den nya färjelinjen mellan Halmstad och Grenå.
Invigningen har lagts upp som en folkfest för att markera starten på en bred politisk satsning på Kattegattregionen med bland annat orterna Halmstad, Grenå och Århus.
Stena Line tvingades lämna Varberg när man inte längre fick plats på grund av att kommunen ville utveckla stadsdelen Västerport.
– Vi fick ett förslag från Hallands Hamnar som driver verksamheten i både Halmstad och Varberg som vi tyckte var mycket attraktivt, berättar Carl Mårtensson, PR-ansvarig på Stena Line. Vi erbjöds att flytta till Halmstad med lägre kostnader, nybyggnation och möjlighet att starta om den linje med Halmstad som vi drivit i många år.
Rent affärsmässigt har Varberg – Grenå trafiken gått lite för nära Göteborg, särskilt vad gäller fraktdelen, förklarar Carl Mårtensson vidare:
– De båda lägena tenderade att kannibalisera på varandra inom företaget. Vi ser nu möjligheten att inom en femårsperiod i kunna dubbla trafiken, både på passagerarsidan och vad gäller logistik och frakt.
Kommunerna satsar hårt på att samarbeta om att öka trafiken med initiativ som till exempel Destination Halmstad. I Århusregionen bor ungefär en miljon och Halmstad är också en stort nav, särskilt med passagerartrafiken på sommaren.
Stena blir med den nya linjen en mer direkt konkurrent till Öresundsbron och till Helsingborg-Helsingör, fortsätter Carl Mårtensson. Närheten till Småland och industrin där gör att rederiet hamnar i en för Stena Line ny fraktkorridor.
– Vi får närmare till Småland och på danska sidan vet vi att det finns ungefär 45 000 fraktenheter som går på den linjen och vi vet att det finns åtminstone 30 000 fraktenheter som idag går mestadels över Öresundsbron som vi tror är intressanta.
– Vi har ett starkt kort i att man kan göra en rundtur och hinna fram och tillbaka med båten över dan, tillägger Carl Mårtensson. Med en något högre fyllnadsgrad så ser vi även en klar möjlighet att minska våra koldioxidutsläpp per fraktenhet, jämför med den gamla rutten. Det visar en studie som IVL Svenska Miljöinstitutet i Göteborg gjort åt oss.
Familjeägda Stena Line äger 37 fartyg och driver 20 linjer i norra Europa. Rederiet ingår i en koncern med cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor.