Stena lines Lettlandstrafik från Nynäshamn har kraftig medvind, och nu sätts fartyg som normalt går sträckan Lettland–Tyskland in för att öka turtätheten från sex till åtta i veckan.
23 procent har fraktvolymen ökat, bara i år, på sträckan Nynäshamn–Ventspils, meddelar Stena line, och trafiken av passagerare och bilar uppges växa ungefär lika fort. Nu får de två fartygen på sträckan tidvis sällskap av två som vanligen går mellan lettiska Liepaja och tyska Travemünde.
Med deras hjälp ökas antalet avgångar från sex till sju på Nynäshamn–Ventspils, samtidigt som en tur i veckan tillkommer till Liepaja, 10 mil söder om Ventspils längs Lettlands västkust.
Stena lines linjechef för Baltikumområdet, Tony Michaelsen, beskriver det som att skillnaden mellan städerna är liten för transportörerna – det handlar i bägge fallen i huvudsak om gods som ska mellan Sverige och Ryssland. Att Liepaja tillkommer som destination från Nynäshamn har alltså mest att göra just med att det är därifrån som fartyget sedan ska gå till Travemünde.
Stena line är mycket nöjt med tillväxten sedan linjen togs över från Scandlines för två och ett halvt år sedan, och hoppas kunna befästa den ytterligare.
– Vår målsättning är att linjen på sikt ska trafikeras av två likadana systerfartyg med fullt utvecklade faciliteter till både frakt och passagerare. Det har visat sig vara vår framgångsstrategi på andra linjer, säger Tony Michaelsen.
De fartyg som hittills gått på sträckan är Scottish Viking och Stena Flavia. De som sätts in från Tysklandstrafiken heter Ask och Urd.
Startdatum för den intensivare tidtabellen är söndag den 19 oktober.