Större efterfrågan på godstransporter i regionen än väntat gör att rederiet sätter in två nybyggda fartyg på linjen Karlskrona-Gdynia.
De bägge fartygen, som ännu inte fått några namn, går under benämningen E-Flexer och sätts in på Karlskrona-Gdynia-rutten i juli respektive november.
Fartygen var ursprungligen avsedda att sättas in på linjen Nynäshamn-Ventspils. På grund av att efterfrågan på godstransporter i södra Östersjön har ökat snabbare än förväntat, så har Stena Line beslutat att de nya E-Flexer-fartygen för tillfället bäst kommer till användning mellan Karlskrona-Gdynia.
”Effektiva och flexibla”
Enligt Stena Line syftar benämningen E-Flexer på ”två av de viktigaste målen med fartygens konstruktion — effektivitet och flexibilitet”. Fartygen uppges vara bland de mest bränslesnåla i världen i sin storlek, samtidigt som de sägs vara tillräckligt flexibla för att kunna trafikera många olika slags rutter.
Fartygen är 240 meter långa och har en kapacitet på 1 200 passagerare och 3 600 lastmeter. De levereras redo för att kunna konverteras både till batterihybriddrift och till att använda metanol eller flytande naturgas (LNG) som bränsle, när den nödvändiga infrastrukturen för bunkring finns på plats.
Expanderat i Östersjön
Under de senaste åren har Stena Line expanderat i Östersjön. Förutom att fartygen Stena Scandica och Stena Baltica sattes in mellan Nynäshamn och Ventspils i juli 2021 respektive januari 2022 så har också utökat fraktkapaciteten mellan Liepāja i Lettland och tyska Travemünde genom att där sätta in ropax-fartygen Stena Livia och Stena Flavia.
Som den uppmärksamme läsaren av Transportnytt säkert har noterat har Stena Line också öppnat en helt ny rutt mellan Nynäshamn och finska Hangö, som trafikeras av fartyget Urd från februari i år. Ett andra fartyg, Stena Gothica, tillkommer i slutet av maj.