Göteborgs Hamn har säkrat mark i Arendal åt Stena Line. Rederiet planerar att vara borta från centrala Göteborg senast 2027.
Diskussionen om Stena Lines vara eller icke vara i centrala Göteborg har pågått i flera år. Där Stena Line idag håller till — det vill säga Masthuggskajen och Majnabbeterminalen — vill Göteborgs stad istället bygga bostäder och kontor, något som hittills inte varit möjligt på grund av gällande avtal.
Nu har dock Stena Line och Göteborgs Hamn undertecknat ett nytt inriktningsavtal som går ut på att man gemensamt ska hitta en ny placering av färjerederiets terminaler och hamnverksamhet i Arendal på Hisingen. Enligt avtalet ska Stena Line tillträda ett 25-årigt arrendeavtal i ytterhamnen senast den 1 januari 2027.
Tung trafik bort från city
I ett gemensamt pressmeddelande skriver parterna att ”ett nytt färjeläge ska främja Stena Lines förutsättningar för att växa och genomföra framtida satsningar för att uppfylla sitt mål om en helt fossilfri verksamhet 2050”.
Samtidigt lyfter man fram det faktum att i och med flytten kan tung trafik flyttas ut ur staden, samtidigt som det gynnar Göteborgs stads stadsutvecklingsplaner.
— Vi vill driva utvecklingen inom hållbar sjöfart och växa tillsammans med Göteborg. Vi går positivt in i diskussionerna om ett nytt läge för vår hamn och våra terminaler för att vi tror att det kan ge både oss och branschen möjlighet att öka omställningstakten, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, i pressmeddelandet.
”En lämplig fysisk plats finns”
Det tidigare avtalet för tomterna där Danmarks- och Tysklandsterminalerna ligger har gällt till år 2035. I detta avtal tog man dock höjd för en tidigare avflyttning om stadsutvecklingen skulle kräva detta, något som nu har blivit aktuellt i och med Göteborgs stad har beslutat att genomföra den så kallade Lindholmsförbindelsen mellan Lindholmen och Stigberget.
— Efter att hamnen säkrat mark och avtal med kringliggande verksamheter finns nu en lämplig fysisk plats och en grundläggande layout. Med det har vi tillsammans skapat förutsättningar för att kunna gå vidare med ett ersättningsläge som gynnar Stena Lines verksamhet, som rimmar med hamnens ambition att konsolidera hamnverksamheterna i ytterhamnarna, samtidigt som staden får tillgång till centrala ytor för stadsutveckling, kommenterar Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn.