Experter eniga: för att datadrivna transportsystem ska byggas krävs ett tydligare ledningsansvar.
En ny rapport från myndigheten Trafikanalys visar att dagens offentliga styrning är otillräcklig för att bygga framtidens datadrivna transportsystem i Sverige.
En expertpanel med 115 deltagare efterfrågar starkare offentlig styrning för smarta och intelligenta transportsystem. Det finns en bred enighet bland experterna kring teknikens möjligheter och att det saknas nationella mål, tydligt ansvar och dedikerade resurser.
Experterna lyfte fram tre typer av datadrivna system som centrala för effektivare, säkrare och mer hållbara transporter:
– Uppkopplade system och fjärrstyrning, till exempel vädervarningar, eCall (automatlarm) och smarta parkeringstjänster.
– Infrastruktur- och fordonsdatabaser, till exempel Nationell vägdatabas (NVDB) och Vägtrafikregistret.
– Trafikledningssystem och digitala tvillingar, till exempel infrastruktur- och trafikmodeller för simuleringar, trafikövervakning och information i realtid.
Enligt experterna kan datadrivna system bidra till ökad trafiksäkerhet, större klimathänsyn och effektivare trafikflöden. Expertpanelen varnade samtidigt för att tekniken kan bli verkningslös utan tydligare ledningsansvar.
Förutom bristen på tydligare styrning lyfte experterna fram andra viktiga hinder för utvecklingen av datadrivna system — därbiland ett fragmenterat ansvar, svag koordinering och brist på långsiktiga resurser.
— Smarta system och smart styrning är två sidor av samma mynt. Digitala och fysiska vägar måste byggas tillsammans – med tydliga mål, ansvar och resurser, kommenterar Tom Andersson, projektledare på Trafikanalys.
Här kan du läsa rapporten i sin helhet.