Uppåt för näthandeln, samtidigt som Svensk Handel vill ”stänga den kinesiska gräddfilen”.
Branschorganisationen Svensk Handel rapporterar om positiva siffror för e-handeln under augusti månad. Enligt deras ”E-handelsindikator” ökade e-handeln med 12 procent i augusti jämfört med samma månad förra året.
– Efter ett tufft första halvår ser vi nu äntligen ett trendbrott. Likt i andra delar av handeln blåser nu något mer optimistiska vindar, som drivs på av välkomna budgetutspel från regeringen. Den utveckling vi noterat de senaste månaderna är mycket hoppingivande inför kommande viktiga höst- och vintermånader, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Samtidigt noteras att fler svenskar än någonsin handlar från utlandet. 23 procent av konsumenterna e-handlade från utlandet och 13 procent av omsättningen från svensk privatkonsumtion på nätet skattas tillfalla e-handelsföretag i andra länder — företrädesvis aktörer som kinesiska Shein och Temu.
Utvecklingen oroar Svensk Handel, somse att en ”task force” bildas på nationell nivå.
— Myndigheter behöver bjuda in näringslivet och relevanta organisationer för att se vad som kan göras här och nu för att stänga den kinesiska gräddfilen. I denna fråga har vi inte råd att agera senfärdigt, säger Per Ljungberg.