Toyota regerar ohotat i toppen av tyska DHF Intralogistiks årliga rankinglista av världens tillverkare av gaffeltruckar.
Tyska tacktidningen DHF Intralogistik rankar varje år världens största trucktillverkare. Siffrorna baserar sig på företagens bokslut och gäller i huvudsak för 2015, utom för de företag som har brutet boksultsår.. Få förändringar har skett på listan, med undantag för att USA-företaen Crown och Hyster-Yale har bytt sina fjärde-, respektive femteplatser med varandra.
I sin kommentar noterar DHF att topprankade Toyotas försäljning ökade med 7,7 procent under 2015. Mjölby-baserade BT är sedan år 2000 ett varumärke inom Toyota-koncernen som dessutom äger Cesab, Toyota och Raymond. Under 2015 förvärvade Toyota även Tailifts gaffeltrucksdivision.
Tvåan, tyska Kion-gruppen, ökade omsättningen med 9 procent under 2015 och hävdar att man nu uppnått en världsmarknadsandel på 16 procent med varumärken som Linde, Still, Fenwick och Baoli.
Tyska Jungheinrich noterade sitt historiskt bästa resultat genom att öka intäkterna med 10,3 procent jämfört med året innan.
Amerikanska Crown gjorde ett något bättre resultat än året innan, medan Hyster-Yale backade. Det utlöste listans enda platsförändring där Crown övertog Hyster-Yales fjärdeplats medan Hyster-Yale hamnade på femte. Listsexan Mitsubishi tappade också något i omsättning, utan att förlora sin placering. Men kanske som en reaktion på tappet kopplade Mitsubishis moderbolag 2016 ett starkt grepp om listans åtta, Unicarriers, genom att köpa upp det och förvandla Unicarriers till ett helägt dotterbolag.
Listans sjua, Kalmar, är ett självständigt affärsområde inom finska koncernen Cargotec, som sålde för totalt 34 miljarder kr under 2016, en nedgång med 6 procent jämfört med året innan.
Åttan Unicarriers ökade omsättningen med 4,8 procent bokslutsåret 2015/16. Den klassiska svenska trucktillverkaren Atlet bytte för tre år sedan namn till Unicarriers Manufacturing Sweden AB och ingår nu i samma japanska företagsgrupp som Nissan Forklifts och TCM.
Nian, franska Manitou Group, ökade omsättningen med 3,3 procent. Gruppens varumärken är Manitou, Gehl, Mustang, Loc och Edge. Kinesiska Anhui Heli hade ett svagt år 2015 med ett omsättningstapp på 15, 3 procent, men behåller trots det sin tiondeplats från föregående år.
På plats 23 återfinns familjeföretaget Svetruck som sedan 1977 tillverkat kundanpassade truckar i Ljungby. Svetruck omsatte bokslutsåret 2014/15 636 miljoner kr.
Räknat i antal truckar ökade den totala försäljningen av truckar i världen till 1 099 880 stycken under 2015, en ökningen från 1 088 366 året innan. Detta enligt försäljningssiffror från World Industrial Truck Statistics (WITS).
I Europa steg försäljningen 2015 från 344 533 till 373 321 stycken truckar, medan ökningen var mindre i Nord-och Sydamerika, från 267 716 till 277 542).
I Asien minskade antalet beställda industritruckar från 438 327 till 413 777 stycken, där en stark minskning i Kina drog ner hela regionens siffra under 2015.Den afrikanska marknaden krympte och Australien/Oceanien stagnerade i stort sett.
Världens tio största trucktillverkare 2015-16
Plats |
Tillverkare | Försäljning (milj euro) |
Världsmarknads- |
1 | Toyota | 7476 | 23,2 |
2 | Kion | 5098 |
15,8 |
3 | Jungheinrich | 2754 | 8,6 |
4 | Crown | 2379 | 7,4 |
5 | Hyster-Yale | 2324 | 7,2 |
6 | Mitsubishi Nichiyu Forklift |
1806 | 5,6 |
7 | Cargotec | 1663 | 5,2 |
8 | Unicarriers (Atlet, TCM) | 1191 | 3,7 |
9 | Manitou | 1067 | 3,3 |
10 | Anhui Heli | 808 | 2,5 |
(Källa: DHF Intralogistik)