Ökar inom bland annat container- och rorotrafiken. Enda minskningen är inom hanteringen av bilar.
Den senaste halvårsrapporten från Göteborgs Hamn pekar på en tillväxt inom de flesta segment.
Vad gäller containerhanteringen under första halvåret 2022 ökade den med 5 % jämfört med motsvarande period förra året och landade på 433 000 TEU (tjugofotscontainrar). Det innebär att hamnen ökar sin marknadsandel i Sverige och idag har 52 % av den svenska containermarknaden (jämfört med 48 % vid årets början).
En pådrivande faktor till den ökande containerhanteringen uppges vara ett ökat antal järnvägspendlar till och från hamnen. Totalt har containertransporterna till och från hamnen på järnväg ökat med 10 % jämfört med samma period förra året.
När det gäller rorotrafiken ökade den med 3 % under första halvåret, då 295 000 roro-enheter lastades eller lossades.
Bilindustrin kämpar fortsatt med komponentbrist och leveransproblem, vilket uppges vara en orsak till att bilhanteringen i hamnen minskade med 14 % under årets första sex månader.
Samtidigt som Sverige är på väg in i en lågkonjunktur uppges Göteborgs Hamns vd Elvir Dzanic se delvis andra signaler från sin horisont.
– När vi blickar framåt, pratar med våra kunder och ser hur deras orderböcker ser ut så ser vi ganska positivt på tillvaron. Ingen budgeterar med lägre volymer, varken för resten av året eller in i nästa. Men med det sagt är jag inte blind för omvärlden. Vi ser kriget i Ukraina och vad som händer med inflationen, räntorna och elpriserna precis som alla andra. Men signalerna jag uppfattar från industrin pekar inte mot minskade produktionsvolymer, snarare tvärt om, kommenterar Elvir Dzanic.