Troligtvis minst 2 miljoner kronor per dygn uppskattar KTH-professorn Jonas Eliasson att samhällskostnaderna för den avstängda Södertäljebron uppgår till, enligt SVT. 30 000 fordon per dygn behöver söka alternativ, och Mälarens hamnar hämmas av att fartyg högre än 26 meter inte längre kan nå dem.
Natten till midsommarafton förlorade en lastbilschaufför kontrollen över sitt fordon och körde in i en bärande stålbalk, som kröktes. Sedan dess är bron stängd i södergående riktning för trafiken som under ett normaldygn annars omfattar drygt 30 000 fordon. Frågan om samspelet mellan gods- och persontrafik har väckt känslor inte minst i sociala medier, liksom gissningsvis i en och annan köande semesterfirarbil. Långtrafik från norra till södra Sverige har letts om från Uppsala till Norrköping via väg 55, den som går tvärs över Mälaren via Enköping och Strängnäs.
SVT Nyheter Stockholm har talat med forskaren Jonas Eliasson vid KTH. Enligt hans beräkningar kan samhällskostnaderna uppskattas till minst 2 miljoner kronor per dygn, främst för privatpersoner i förlorad tid.
– Sedan är det naturligtvis näringslivet som drabbas genom till exempel dyrare transporter och i värsta fall produktionsprocesser som stannar, säger han.
Till Sveriges Radio P4 Västmanland säger Mälarhamnars vd Carola Alzén att man hittills inte har sett stora negativa följder i exempelvis Köping eller Västerås, eftersom rederier har anpassat sig genom att exempelvis välja lägre fartyg eller montera ned master för att kunna gå under bron, som efter olyckan inte längre kan öppnas.
– Om det håller på länge så är man kanske inte lika benägen att göra det. Då kanske man väljer att gå till en annan hamn.
Trafikverkets riktmärke för när Södertäljebron ska kunna öppnas igen har successivt skjutits fram. Hittills har mitten av augusti gällt, men ny prognos väntas tillkännages inom kort.