Helsingborgs hamn räknar med att öka sin volym av tågburet gods med 15 procent, sedan SNCF Geodis startat pendel med tre turer i veckan från Luxemburg. Under varumärket Viia försöker företaget i rask takt etablera ett europeiskt nät av ”järnvägsmotorvägar” för trailrar.
Det är franska statens järnvägsbolag SNCF som inom sin gods- och logistikverksamhet Geodis nu vill rita om Västeuropas logistikkarta. Helsingborgs hamns kombiterminal blir tills vidare nätets nordliga ändstation.
Inom Lorry Rail, ett majoritetsägt dotterbolag, har SNCF Geodis sedan 2007 kört godspendel från knutpunkten Bettembourg i Luxemburg till den sydfranska orten Le Boulou, nära spanska gränsen. På tågen får de flesta standardmässiga trailrar följa med, vilket gör att de åkerier som utgör kundkretsen slipper investera i särskild utrustning. Deras förare kan också lämna och hämta trailrar på terminalerna utan att förarna själva behöver åka med. Geodis kallar därför sina stråk för rail motorways, järnvägsmotorvägar, och sedan i somras samlar företaget dem under det nya varumärket Viia.
Nu förlängs den sydliga järnvägsmotorvägen alltså norrut, med en länk från Bettembourg ända upp till Helsingborg. Verksamheten är redan igång, sedan den 3 september. Till en början körs sträckan tre gånger tur och retur varje vecka, men ambitionen är att under hösten nå upp till fem. Helsingborgs hamn räknar med att trafiken på lite sikt ska tillföra runt 12 000–13 000 enheter årligen, att ställa i relation till förra årets tågburna containertrafik som totalt för Helsingborgs hamn var cirka 70 000 enheter.
Av kartan framgår hur Viias nät sedan är tänkt att breda ut sig.
Det är inte alltså inte havet som lockar den nya kunden till Helsingborgs hamn – godset ska knappast vidare till sjöss. Det är snarare Helsingborgs många frukt- och gröntimportörer som bedöms ha varit attraktiva för tågoperatören. Transporter av livsmedel från Spanien är tänkta att svara för en viktig del av trafiken på sträckan.
Under varumärket Lorry Rail transporterades 1,2 miljoner ton gods 2011, att jämföra med 360 000 ton gods två år tidigare. Verksamheten växte alltså snabbt, huvudsakligen i takt med att järnvägssträckor lades till nätet men även på grund av viss tillväxt i mängden fraktat gods per kilometer räls.
Som tågdragare mellan Helsingborg och den tyska orten Ehrang, nära Luxemburg, har SCNF-företagen anlitat Hector Rail. Hector Rail ägs av den norska redarfamiljen Høegh. För den här trafiken använder sig företaget av så kallade korridorlok, försedda med såväl svenska som danska och tyska säkerhetssystem. Hector Rail uppger sig äga 12 sådana lok, av modell Bombardier Traxx F140AC2.