Budspeditören Best Transport har på sistone meddelat nya kundavtal med Åhléns, modenäthandeln Boozt och hudvårdshandlaren Skincity. E-handelns hårdnande konkurrens vad gäller snabbhet och tidsprecision i hemleveranserna skapar efterfrågan på företagets sammadagsleveranser.
– Budbranschens DNA har hjälpt oss. Vi har ju alltid fokuserat på sammadagsleveranser, så inom e-handeln har vi väl setts som pionjärer på det, säger Niklas Knight, vd för Best Transport vars verksamhet startade 1976.
Varuhuskedjan Åhléns öppnade e-butik först 2016, men har organiserat den så att även varor i butikerna är tillgängliga där. Best får i uppdrag att köra sammadagsleveranser från varuhus i Stockholm hem till konsumenter i närheten. Boozts kunder södra Sverige och Köpenhamn erbjuds sammadagsleveranser från centrallagret i Ängelholm, och svenska Skincitys konsumenter i Köpenhamnstrakten ska kunna få hemkörning kvällen efter beställning, genom Bests nyförvärvade verksamhet där. I Stockholm och Uppsala kör Best sammadagsleveranser för Skincity sedan tidigare, och hemleveranser dagen efter beställning på en lång rad orter.
– I vårt nät är vi inte ute efter transporterna till utlämningsställena, utan främst till dem som vill ha de snabba hemleveranserna, säger Niklas Knight.
Konsumenters förväntan om hur lång tid en distanshandelsleverans ska ta har gradvis rört sig, från 80-talets leveranstider på två veckor och ofta veckolånga liggtider på postkontoret, till dagens övernattenleveranser till utlämningsombud där liggtiden är i snitt någon dag. Men där har det inte stannat. Fler och fler e-handlare intresserar sig för premiumalternativ åt sina kunder när det gäller leveransen, kanske mot extra avgifter. Kundens postnummer avgör vilken palett av leveranstjänster som erbjuds i nätbutikskassan.
Och det är där, bland e-handlarnas leveransalternativ, som Best Transport vill stå med. Men medan det nya för e-handeln är att det går fort, så är det nya för Best Transport alltså att flödena till konsumenter växer inom den typ av budtjänster som historiskt bara har varit vanliga företag emellan. För att göra det bra behövs kvällsleveranser, systemstöd för ruttning, och prognoser om leveranstider. Det behövs även kommunikationslösningar för att stämma av leveranstider med kunden och visa var en bil på väg befinner sig för stunden. Och det har Best ansträngt sig för att lösa smidigt, med sikte på att inta den framväxande marknaden.
– Traditionellt är det butikerna som har handlat upp transporttjänsten, men idag blir det mer och mer konsumenten som väljer hur man vill få hem varan. Där sker en förskjutning i vem som är din egentliga uppdragsgivare, säger Niklas Knight.
Dagens Best Transport formades 2015 genom en sammanslagning med jämstora branschkollegan Asa, i kombination med en serie mindre förvärv på olika orter. Bilarna och förarna tillhör i huvudsak externa åkerier, men nätet omfattar idag cirka 500 fordon. Enligt Niklas Knight kan de nå cirka 70 procent av Sveriges befolkning, 2 miljoner norrmän via Oslo samt dem som bor i Köpenhamn med omnejd.
Alexander Kristofersson