– Vi väntar oss att europeiska importörer kommer att lida svårt av det som nu händer kring Hanjin, säger Katherine Barrios, marknadschef hos det norska analysföretaget Xeneta.
Priserna även på långa fraktkontrakt har gått upp enormt sedan början av september, konstaterar hon.
Att konkursen för världens sjunde största containerrederi Hanjin har drivit upp fraktpriserna på sjön står utan tvivel. Eftersom fartygen finns kvar, och så småningom kan väntas hitta tillbaka till marknaden under andra rederiers drift, så skulle man kunna tänka sig att branschens överkapacitet fortsätter att pressa priser även nästa år. Det är inte uppenbart vad rederierna och transportköparna väntar sig, men intrycket är att det sker snabba prisuppgångar, enligt Xenetas marknadschef Katherine Barrios.
– Om det hade funnits en riktig börs där man kunde handla med kontrakt på framtida containertransporter så skulle det ha gått att utläsa, men marknaden ser inte sådan ut – åtminstone inte än så länge, säger hon.
– Vi vet att priserna har gått upp enormt sedan första september, men vi ser också att långsiktiga kontrakt omfattades av en stor prisuppgång från i vintras till i våras. Så priserna var på väg upp redan före Hanjinfallet.
I en bloggpost, med anspelning på historien om Grinchen som stjäl julen, återger hon skräckberättelser från varuägare om hur rederier har ställt in bokade transporter med hänsyn till uppkommen kapacitetsbrist, och om hur företag som kan styra över lossningen av godset passar på att sko sig på höga avgifter för att ”hjälpa till”.
”Varuägarnas tidigare så säkra strategi, att låsa priserna på löjligt låg nivå i långa kontrakt, verkar inte funka längre. De tvingas nu i många fall att köpa sina transporter till dagspris, utan möjlighet att binda priset ens en eller tre månader i förväg”, skriver Katherine Barrios i sin bloggtext.
Alexander Kristofersson