Det finns bara två alternativ för slussarna i Göta älv: lägg ner eller bygg nya slussar bredvid det nuvarande systemet före år 2030. Det fastslår en gemensam utredning av Trafikverket och Sjöfartsverket under ledning av Bertil Hallman.
Trollhätte kanal fyller hundra år i år och omkring 2030 passeras den tekniska livslängden för slussarna. Enligt rapporten ”Trafikslagsövergripande stråkstudie Göta älv – Vänerstråket” är det inte möjligt att reparera slussarna ytterligare, åtminstone inte med den teknik som finns idag.
Enda möjligheten är att bygga en ny slussled som blir klar senaste 2030. Det är Trafikverkets och Sjöfartsverkets bedömning enligt rapporten.
Förslaget i rapporten är att bygga nya slussar bredvid de gamla, fem slussar ersätter då dagens sex slussar. Höjdskillnaden är 44 meter. Investeringskostnaden ligger på omkring 2,5 – 3,6 miljarder kronor.
Alternativet är nedläggning av Vänersjöfarten och godstransporterna längs Göta älv. Idag går omkring 1,6 miljoner ton gods denna led. Enligt Trafikverket kommer Vänersjöfarten att öka volymerna till 2,8 miljoner ton under de kommande 25 åren.
Det är främst papper och pappersmassa, trävaror, malm och transporter till jordbruket. Nästan uteslutande bulk, knappast några containrar. 90 procent går till och från utländska hamnar utan omlastning i Göteborg.
En nerläggning av leden innebär att godset måste flyttas över till landtransporter. 2014 skedde omkring 650 fartygsanlöp i Vänern. Ett så kallat Vänermax fartyg lastar upp till 4000 ton, vilket motsvarar 5-6 fullastade tåg eller uppemot 175 lastbilstransporter, konstateras i rapporten.