Regeringen har nu beslutat om en proposition för bättre villkor i yrkestrafiken. Beslutet innebär att EU:s så kallade mobilitetspaket införs den 15 juni.
EU:s mobilitetspaket — som syftar till att skapa bättre arbetsvillkor, motarbeta fusket och befrämja rättvisare konkurrensförhållanden inom yrkestrafiken — trädde i kraft i februari. Efter att Lagrådet behandlat de återstående delarna för Sveriges del har regeringen nu beslutat om en proposition för att införa de lagändringar som krävs.
Svenska löner och villkor
Propositionen är avsedd att möjliggöra svenska löner och villkor inom yrkestrafiken. Genom skärpta utstationeringsregler och sanktioner mot företag som fuskar ska förslaget skapa schysta villkor och en rättvis konkurrens inom transportsektorn.
– Svenska löner och villkor ska gälla på vägarna och det ska vara rättvis konkurrens inom yrkestrafiken. Nu sätter vi stopp för utnyttjandet av utländska förare, pressade löner och usla arbetsförhållanden, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.
Lagändringarna föreslås i huvudsak träda i kraft den 15 juni och innebär att den sista delen av EU:s mobilitetspaketet genomförs.
Beställaransvar införs
Som Transportnytt tidigare rapporterat innebär förslagen bland annat skärpta krav på utländska transportföretag att anmäla utstationerade arbetstagare till Arbetsmiljöverket. Utstationering ska anmälas till myndigheten senast den dag då arbetet i Sverige påbörjas, vilket i sin tur underlättar för svenska fackförbund att förhandla om kollektivavtal.
Förslaget innebär vidare att sanktionsavgifter ska kunna tilldelas transportföretag som inte kan uppvisa en utstationeringsdeklaration vid vägen. Transportköpare måste dessutom försäkra sig om att utstationerade arbetstagare anmäls och ska annars kunna dömas till fängelse på upp till ett år under vissa förutsättningar.
Två uppdrag till Transportstyrelsen
töver detta har regeringen fattat beslut om två uppdrag till Transportstyrelsen, för att säkerställa att arbetet med ordning och reda på vägarna fortsätter.
Det ena uppdraget handlar om att man analysera och följa upp mobilitetspaketets genomförande i Sverige och vid behov föreslå förändringar eller kompletteringar till det svenska genomförandet.
Det andra uppdraget går ut på att man ska analysera och föreslå vilka ytterligare krav som bör ställas på ett företag som bedriver eller har för avsikt bedriva yrkesmässig trafik i Sverige när det gäller krav på etablering.