Flera branschaktörer är kritiska mot regeringens förslag om sänkt reduktionsplikt.
Vid årsskiftet väntas regeringens förslag om en kraftigt sänkt reduktionsplikten genomföras. Förslaget innebär att inblandningen av biobränsle i bensin och diesel sänks rejält: från 7,8 respektive 30,5 procent till 6 procent — vilket är EU:s lägstanivå.
Av de remissvar som inkommit till regeringens promemoria är flera tunga branschaktörer kritiska till förslaget — däribland Drivkraft Sverige, som skriver följande:
”Att kraftigt sänka reduktionsplikten, som är beslutad i stor politisk enighet, under åren 2024-2026 och slopa nuvarande reduktionspliktsnivåer för åren 2027-2030 skapar stor oreda och osäkerhet för drivmedelsbranschen och hela näringslivet i stort. Det innebär att det inte längre finns långsiktighet eller förutsägbarhet för de stora investeringarna som nu görs av branschen för att klara omställningen och öka produktionen av biodrivmedel och bygga ut nödvändig infrastruktur.”
Även branschorganisationen Energiföretagen Sveriges är kritiska till förslaget och skriver följande:
”Förslaget kommer att få stor påverkan för transportsektorns klimatomställning. Även om reduktionsplikten framöver ersätts med andra styrmedel för att minska klimatutsläppen är det sannolikt att införandet av sådana alternativa åtgärder kommer ta lång tid att utvärdera och implementera vilket innebär att vi förlorar viktig tid, potentiellt flera år, i kampen mot klimathotet.”
Fordonstillverkaren Scania instämmer i kritiken och konstaterar torrt:
”Scania avstyrker detta förslag och anser att en hög inblandning biodrivmedel i bensin och diesel är ett mycket kostnadseffektivt och enkelt styrmedel för att minska växthusgasutsläppen och nå Sveriges klimatmål inom transportsektorn.”
Bland remissvaren hörs dock även positiva röster. Branschorganisationen Transportföretagen, som länge förordat en lägre reduktionplikt, ger i grunden tummen upp till regeringens förslag och skriver att de ”tillstyrker promemorians förslag om en sänkning av kraven på minskade utsläpp i reduktionsplikten för åren 2024–2026.”
Samtidigt gör man tillägget: ”Transportföretagen anser att en förändring är helt nödvändig men har förordat att reduktionsplikten skulle återställas till de nivåer som gällde när reduktionsplikten infördes.”
Svenskt Näringsliv är å sin sida försiktigt positiva till förslaget och skriver att ”sänkt reduktionsplikt kan i närtid bidra till lägre kostnader och stärkt konkurrenskraft för företag”, samtidigt som man skriver att ”sänkt reduktionsplikt kan dock komma att försvåra uppfyllandet av klimatmål och regeringen bör därför analysera och eventuellt föreslå kompletterande styrmedel och åtgärder som säkerställer att Sverige når sina åtaganden.”